نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه آشنایی با المانهای ساندویچ پانل

آشنایی با المانهای ساندویچ پانل

فهرست مطالب
مقدمه ۴
کاربرد پانل‌های ساندویچی کامپوزیتی در ایران و جهان ۵
اروپا و آمریکا ۵
هندوستان ۶
ایران ۶
.دلایل عدم استقبال از پانل‌های ساندویچی در کشور (ایران): ۷
الف) قیمت بالا ۷
ب)کیفیت ناکافی ۷
ج)سرعت تولید پایین ۸
(در موردسبک سازی سازه ها) ۳۲
علت سبک سازی چیست؟ ۳۷
پانل سوم: ۳۸
فلسفه های نوین در طراحی لرزه ای: ۳۹
پانل آخر: ۳۹
تولید پانلها ۴۱
نصب پانلها ۴۱
ساختار ورق های FRP 42
خصوصیات خمشی و چسبندگی تیرهای بتن مسلح با FRP 43
بتن پاشی روی پانلهای مشبک سه بعدی ۴۴
روش کار گذاری لوله های برق ،تلفن،کلید وپریز ۴۵
روش کارگداری لوله های آب و فاضلاب ۴۵
کارگذاری قاب پنجره و چهار چوب فلزی درها ۴۵
گچ کاری در دیوارهای داخلی و زیر سقف ۴۵
نما سازی روی پانلهای مشبک ۴۶
نمای دیوارهای بیرونی : ۴۶
نمای دیوارهای داخلی : ۴۷
نحوه استفاده از دیوار سه بعدی ۴۷
مصالح روی پانلهای مشبک ۵۴
عکسهای ازپانلها: ۶۲
نتایج آزمایشها بر روی پنل های مشبک پوما ۶۴
۱- آزمایش بارگذاری عرضی ۶۵
آزمایش بارگذاری عرضی نمونه شماره ۱ ۶۶
۲- آزمایش بارگذاری فشاری ۶۷
ساختمانی که باپانلهای سه بعدی مشبک ساخته شده است ۶۹
منبع : ۷۴
مقدمه
با توجه به وسعت کشور ایران و شرایط اقلیمی متفاوت در نواحی مختلف این سرزمین لازم است روشهای ساختمان سازی متناسب با ویژگیهای خاص منطقه ای تدوین و به مورد اجرا گذاشته شود .
با توجه به وسعت کشور ایران و شرایط اقلیمی متفاوت در نواحی مختلف این سرزمین لازم است روشهای ساختمان سازی متناسب با ویژگیهای خاص منطقه ای تدوین و به مورد اجرا گذاشته شود . نظر به اینکه این کشور روی یکی از کمربندهای فعال زمین لرزه در جهان قرار دارد لذا ایجاد سازه های مقاوم و امن از اولویت خاصی برخوردار است . بررسی نیاز کشور به واحدهای مسکونی نشان می دهد که با توجه به بافت جوان نیروی انسانی هر ساله به حدود ۶۰۰۰۰۰ واحد مسکونی جدید نیاز هست که روشهای سنتی ساخت جوابگوی بخش محدودی از این نیاز می باشد .
علاوه بر نیازهای جدید ، کیفیت ضعیف ساخت باعث استهلاک سریع ساختمانهای موجود شده که این امر باعث افزایش نیاز به ساختمان سازی جدید می شود ؛ همچنین به مقوله مقاوم سازی سازه های موجود نیز باید توجه لازم مبذول گردد . با توجه به نیازهای وسیع ذکر شده و لزوم بهبود کیفیت تولید ساختمان همانطور که در غالب کشورهای بزرگ نیز متداول است باید روشهای تولید صنعتی ساختمان بطور جدی مورد توجه قرار گیرد . یکی از این فنون مطرح شده در دو دهه اخیر استفاده از صفحات ساندویچی متشکل از دو لایه بتن مسلح با شبکه جوش شده و یک لایه پلی استایرن است که در برخی طرحهای ساخت مسکن در ایران به کار گرفته شده است .
در این مقال سعی بر این بوده که بیشتر با ضوابط آئین نامه ای اجرای این نوع ساختمانها آشنا شویم و برای تکمیل بحث ، فیلم مستندی از نحوه اجرای عملـی چنین ساختمانهایی تهیـه و ضمیمه ایــن بحث کرده ایم . اگر توجه کافی به مجموعه ایـن پروژه شود متوجــه خواهیم شد کــه بعضی از بحث های آئین نامه ای بطورکامل در اجرا پیاده نمی شود که دلایل متعددی از جمله محدودیت های اجرایی و غیره دارد .
کاربرد پانل‌های ساندویچی کامپوزیتی در ایران و جهان
خواص مناسب پانل‌های ساندویچی کامپوزیتی، این قبیل محصولات را به عنوان گزینه‌های مناسب در ساختمان‌سازی مطرح ساخته است. طی سال‌های اخیر فعالیت‌های اندکی جهت تولید این پانل‌ها در بازار ساختمان کشور مشاهده شده است. با این وجود هنوز پتانسیل‌های استفاده نشدة بسیاری جهت به‌کارگیری این قبیل پانل‌ها در شهرهای بزرگ کشور که با معضل کمبود فضا روبرو هستند وجود دارد. مطلب زیر که برگرفته از مأخذ ذکر شده در انتهای مطلب می‌باشد، به بیان تجربه چند کشور جهان و دلایل عدم استقبال از پانل‌های ساندویچی در کشور می‌پردازد:
اروپا و آمریکا
استفاده از دیواره‌ها و پانل‌های ساندویچی طی سال‌های گذشته در اروپا و آمریکا رشد روزافزونی یافته است. این دیواره‌ها که برای ساخت خانه‌های پیش‌ساخته طراحی شده‌اند، به دلیل داشتن مزایایی از قبیل دوام و عملکرد محیطی خوب, وزن کم, قابلیت مونتاژ سریع و افزایش راندمان انرژی در ساختمان, مورد توجه بسیاری از پیشتازان صنعت ساختمان‌سازی قرار گرفته‌اند.
به عنوان مثال شرکت تکنولوژی‌های پیشرفته ساختمان، به منظور ترویج نوآوری در صنعت ساختمان آمریکا, کمک مالی را به ارزش ۱٫۱ میلیون دلار به ۶ پروژه صنعتی اعطا کرده است. یکی از برندگان این بورس‌ها، یک شرکت تولید کنندة پانل‌های کامپوزیتی روکش‌دار است. این پانل‌ها برای نصب به کمک زایده‌هایی در هم قفل می‌شوند.
طبق اظهارات این شرکت حتی اگر یک کارگر ساختمانی‌ ناوارد به مونتاژ این پانل‌ها گماشته شود, ساخت یک خانه ۱۱۰ متر مربعی با سه اتاق خواب و دو حمام از این پانل‌ها، بیش از یک روز طول نمی‌کشد. قیمت خانه ساخته شده با این مواد با احتساب کل هزینه سرویس آشپزخانه, سیم کشی، لوله‌کشی, سیستم گرم کننده و لوازم برقی حدود ۷۸۶ و ۲۸ دلار تخمین زده شده‌است. آزمایشات نشان داده است که این خانه‌ها حتی می‌توانند در برابر طوفان و زلزله نیز به خوبی مقاومت کنند.
هندوستان
استقبال از این نوع پانل‌ها منحصر به کشورهای توسعه‌یافته نمی‌شود. استفاده از ساختارهای کامپوزیتی ساندویچی در بسیاری از کشورهای آسیایی همچون تایلند و هند نیز مورد توجه قرار گرفته است. در هندوستان هیئت ارزیابی و پیش‌بینی تکنولوژی (TIFAC) که عهده‌دار اجرای طرح توسعه و گسترش کامپوزیت‌های پیشرفته است، تولید و گسترش این گونه پانل‌های کامپوزیتی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.
برای تولید پانل‌های ساندویچ، ابتدا الیاف طبیعی را طی فرآیند پالتروژن به شکل صفحات و روکش‌های مسطح شکل می‌دهند و سپس به کمک یک هستة فومی یا لانه‌زنبوری پانل‌های کامپوزیتی تولید می‌شوند. این پانل‌ها در ساخت بناها، سقف‌های کاذب و حتی در ساختار کرجی‌ها نیز مورد استفاده واقع شده‌اند. در کشور هند منابع فراوانی از الیاف طبیعی ارزا‌ن‌قیمت یافت می‌شود. این عامل باعث گردیده است تا هندوستان سرمایه فراوانی را صرف توسعة تکنولوژی کامپوزیت‌های الیاف طبیعی در صنعت ساختمان نماید.
ایران
رشد جمعیت در ایران و افزایش نیاز برای مسکن و فضای سکونت باعث شده است تا تقاضا برای هرچه کوچک‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر ساختن بنا افزایش یابد. رواج یافتن پارتیشن‌ها، سقف‌ها و دیوارهای کاذب در طی چند سال اخیر، موید این ادعاست.
طی سال‌های گذشته فعالیت‌هایی از سوی چند شرکت کوچک و بزرگ برای ساخت پانل‌های ساندویچی صورت گرفته است. دیوارهای پیش‌ساختة تولید شده توسط موسسة ساختمان‌سازی “سپ” در حقیقت نوعی از ساختارهای ساندویچی محسوب می‌شود. پانل‌های ساندویچی تولید شده در این موسسه از یک هستة فومی و لایه‌های بتن ارمه تشکیل شده است.
همچنین ساختار دیواره‌های کیوسک‌ها درحقیقت نوعی ساختار ساندویچی با هستة شبیه به لانة زنبوری و لایه‌هایی از جنس فایبرگلاس است. مواردی از کاربرد فایبرگلاس در ساخت دیوار‌ه‌ها و سقف‌های کاذب را که توسط کارگاه‌های کوچک تولید شده‌اند نیز در بازار می‌توان مشاهده کرد
.دلایل عدم استقبال از پانل‌های ساندویچی در کشور (ایران):
عدم حضورگستردة پانل‌های ساندویچی در ساخت‌وساز کشور ما شاید بیش از همه متاثر از عوامل زیر باشد:
الف) قیمت بالا
مهم‌ترین دلیل این امر قیمت بالای فایبرگلاس در مقایسه با چوب و سایر مواد به کار رفته در تولید سقف‌ها و دیواره‌های کاذب است. از آنجا که هم قیمت مواد اولیه و هم هزینة ساخت پانل‌ها (که اغلب به روش پرهزینه و کند لایه چینی دستی تهیه می‌شوند) بالاتر می‌باشند، معمولاً استفاده از مواد سنتی متداول نظیر چوب به صرفه‌تر است.
 ب)کیفیت ناکافی
عامل دوم را در عدم یکنواختی تولیدات وکیفیت سطح نه چندان زیبای این قبیل محصولات باید جستجو نمود. به دلیل ماشینی نبودن فرآیند تولید پانل‌های ساندویچی کامپوزیتی، معمولاً یکنواختی جنس محصول و کیفیت سطح مناسب قابل دستیابی نیست. از سویی بسیاری از محصولات متداول مانند صفحات چوبی یا صفحات MDF به کمک روکش‌هایی از جنس فرمیکا(HPL) شکل ظاهری بسیار زیبایی به دست می‌آورند که برای مصرف‌کننده بسیار جذاب‌تر از سطح فایبرگلاس است.
ج)سرعت تولید پایین
دلیل دیگر، کندی روش‌های تولید این محصولات در کشور است. بسیاری از این قبیل محصولات در کارگاه‌های کوچک که تکنولوژی تولید در آنها بسیار ابتدایی، کند و متکی به کارگر است تولید می‌شوند. بدیهی است که نرخ تولید پایین و غیرماشینی بودن فرآیند ساخت این پانل‌های ساندویچی نمی‌تواند جوابگوی نیاز رو به گسترش بازار باشد.
د) پایین بودن سطح تکنولوژی
مجموعة این دلایل را می‌توان در پایین بودن سطح تکنولوژی تولید پانل‌های کامپوزیتی در ایران خلاصه نمود. بالا بردن سطح تکنولوژی واحدهای تولیدی داخلی و انجام تحقیقات کاربردی می‌تواند گام مهمی در جهت ارتقای این قبیل محصولات کامپوزیتی در کشور محسوب شود. گرچه هم‌اکنون در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران یک پروژة تحقیقاتی در زمینة توسعة کاربرد پانل‌های ساندویچی ساختمانی در کشور در حال اجرا است، اما پاسخگویی به بازار گستردة کشور نیازمند صرف تحقیقات و بودجة بسیار بیشتری است.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه آشنایی با المانهای ساندویچ پانل ,
:: بازدید از این مطلب : 673
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه احداث تونل مترو و برخورد با مشکلات سفره آبهای زیرزمینی در آبرفتهای جنوب دشت تهران

پروژه احداث تونل مترو و برخورد با مشکلات سفره آبهای زیرزمینی در آبرفتهای جنوب دشت تهران

فهرست مطالب

فصل اول
مقـــدمـــه  
- مراحل آماده سازی تونل قبل از انجام مرحله تزریق  
- مرحله تزریق دوغاب به گمانه ها و فضاهای خالی پشت سگمنتها
فصل دوم    شناخت وضعیت زمین شناسی و آبهای زیرزمینی در
دشتهای جنوب تهران
بخش اول   کلیاتی در مورد وضعیت زمین شناسی مهندسی دشت های
جنوب تهران
بخش دوم    وضعیت آبهای زیرزمینی در دشتهای جنوب تهران  
- جریان آب بداخل تونل
۱- نزولات جوی و آبهای سطحی  
۲-آبهای زیرزمینی  
۲-۲- لایه های آبدار در زمین های دج شمال شهر
۳- قنوات و کانالهای جمع آوری آبهای سطحی  
۴- نشت آب از شبکه لوله کشی آب تهران
۵- نشت آب از فاضلاب ها و آب نماها
فصل سوم    روشهای حفاری متداول در حفر تونلهای متروی
تهران
گسیختگیها و فرو ریزشها در روش جدید اتریشی
-روش حفر و پوشش
روش تونلزنی
۲-۱- حفر تونل با روش های سنتی
سازندهای سنگی
ب    سازندهای آبرفتی
۲-۲- تونلزنی با ماشین
الف    سازندهای سنگی
ب    سازندهای آبرفتی
شناخت رفتار زمین و وضعیت آبهای زیرزمینی و تعیین
روشهای نگهداری بر اساس آن
بخش اول    جلوگیری از مجاورت و برخورد آب با سطح خارجی تونل
مترو
۱- احداث زهکش ها
۱-۱- زهکش اصلی شوش – خیام
۲-۱- زهکش های تپه عباس آباد
۲-چاههای پست تخلیه آب
۳- انحراف یا مسدود کردن قنوات
۱-۳- انحراف قنوات دایر
۲-۳- مسدود نمودن قنوات بایر یا متروکه
بخش دوم    روشهای عایق بندی ( ایزولاسیون ) تونلهای مترو در
برابر نفوذ آب
۱- روش سگمنت گذاری و تزریق پشت سگمنت ( Grouting )
1-هدف از انجام عمل تزریق
۲-کاربردهای تزریق درچه مواردی است
۳-انواع تزریق از نظر ساختار دیواره داخلی تونل
۴-تعریف سگمنت و کلید و طرز قرارگیری آنها در یک
حلقه یا رینگ
۵-ترتیب قرارگیری رینگها در داخل تونل مترو
۶-طرز بندکشی و پرکردن شکافهای بین رینگها و سگمنتها
۷-گمانه زدن – ترتیب گمانه ها در یک حلقه – طرز
گمانه زنی – مراحل گمانه زنی
۸-خالی کردن داخل گمانه و آماده سازی گمانه برای
شروع کار تزریق
۹-توضیح میکسرها و همزنها و کارشان
۱۰-پمپهای تولید فشار و پمپهای فشار شکن و توضیح
کار آنها
۱۱-تعریف اصطلاح خورند در کارهای تزریق
۱۲-توضیح تولید دوغاب و انواع آن
۱۳-فشار تزریق و روش اندازه گیری و کنترل آن
۱۴-دبی تزریق
۱۵- مراحل انجام عمل تزریق
۱۶- روش تزریق دوغاب به داخل گمانه و استفاده از
پکرها ( packer )
17- گرفتگی در مسیر انتقال دوغاب و چگونگی بر طرف
کردن آن
۱۸- حداکثر زمانی که میتوان کار را به طور موقت
تعطیل کرد
۱۹- توضیح مواد افزودنیبه دوغاب و نقش هر یک از آنها
در کار تزریق
۲۰- اندازه گیری و چک کردن غلظت دوغاب
۲۱- تشریح عمل همگراسنجی
۲۲- بیرون زدگی و نشتی آب و دوغاب در حین کار و چگونگی
بر طرف کردن آنها
۲۳- استفاده از ماده شیمیایی به نام Penetron کار در
عایق بندی تونل
۲۴- انجام تست آب در انتهای کار برای اطمینان از
عایق بندی تونل
۲- روش عایق بندی ( ایزولاسیون ) در روش اطریشی
همراه با تصاویر

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه احداث تونل مترو و برخورد با مشکلات سفره آبهای زیرزمینی در آبرفتهای جنوب دشت تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 576
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه راهسازی دانشگاه اردکان

پروژه راهسازی دانشگاه اردکان

فهرست مطالب
۱٫ مقدمه
۱ -۱مبانی و کلیات طرح
۲٫ مبانی طراحی
۲-۱-نوع راه
۲-۲-شیب وشعاع قوس
۲-۳-شیب عرضی سواره رو
۳-مشخصات پلان مسیر
۴-مقاطع عرضی
۵-پروفیل طولی ۵
۵-۱-خصوصیات منحنی بروکنر
۶- زمین شناسی منطقه ۶
۶-۱-مشخصات فیزیکی رشته کوه سفیدار                                                                                                            
۷-مطالعات هیدرولوژی ( آبروها )                                                                                          
۷-۱-تخلیه آبهای سطحی  
۷-۲-تعیین دبی سیلات  
۷- ۳-دبی سیلاب طرح      
۷-۴-ضریب رواناب منطقه    
۷-۵-محاسبه سرعت نفوذ پذیری
۷-۶-پارامترهای مربوط به هر حوظه آبریز
۷-۷-محاسبه آبروها
۷-۷-۱-طراحی آبروها
۷-۷-۲- محل مناسب برای کالورت
پیوست
۱-نقشه توپوگرافی
پیوست ۲
۲-پروفیل طولی
پیوست ۳
۳-مقاطع عرضی
پیوست
۴-منحنی بروکنر
پیوست
۵-محاسبه حجم عملیات خاکی
پیوست
۶-زمین شناسی منطقه دماوند

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه راهسازی دانشگاه اردکان ,
:: بازدید از این مطلب : 1038
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه شناخت فضای شهری

شناخت فضای شهری

فهرست :
۱ – طرح مسئله ۵
۲ – اهمیت و ضرورت مسئله ۵
۳ –  بررسی و ارزیابی طرح های بالادست مربوط به حوزه مطالعاتی ۵
طرح جامع توسعه عمران حوزه نفوذ شهر مشهد ۶
طرح جامع تفصیلی خازنی ۶
مسکونی با تراکم کم ۶
مسکونی با تراکم متوسط ۶
مسکونی با تراکم زیاد ۷
طرح جابجایی زندان وکیل آباد ۷
تدوین رویکردها برای عملکرد درون حوزه ۸
طرح ساماندهی کال چهل بازه ۸
۴ – تعیین سطوح مطالعاتی ۱۰
حوزه فراگیر ( سطح ۱) ۱۰
حوزه بلا فصل  (سطح ۲) ۱۰
حوزه مداخله  (سطح ۳) ۱۱
۵ –  مطالعات در سطح فراگیر ۱۱
۱ – ۵ – مطالعات اجتماعی – اقتصادی ۱۱
۲ – ۵ – مطالعات کاربری اراضی ۱۲
وضعیت فضاهای تجاری غرب مشهد ۱۲
بررسی عناصر لینچ در محدوده ۱۳
– ۵ – مطالعات حمل و نقل ۱۵
بررسی سلسله مراتب شهری( از لحاظ ترافیکی ) ۱۵
خیابان اصلی : ۱۶
خیابان جمع و پخش کننده : ۱۶
خیابان های فرعی بن باز و فرعی بن بست (محلی ): ۱۶
بررسی مقطع عرضی فضا ۱۸
بررسی وضعیت علائم راهنمایی ۱۹
وضعیت فیزیکی ۱۹
زاویه دید ۲۰
محل تابلو ۲۰
تابلوهای پیش آگاهی ۲۱
خط کشی گذرگاه عابر پیاده ۲۱
بررسی سیستم های حمل ونقل عمومی ۲۴
مقررات محدودیت پارک ۲۴
طول خط کشی ایستگاه اتوبوس ۲۴
ظرفیت سایبان و نیمکت ۲۴
پل عبور مسافرین ۲۴
بررسی وضعیت تردد و ایمنی عابران پیاده و معلولین ۲۵
پیشنهادات انجمن معماران آمریکا (AIA) : 28
2 – ۶ – مطالعات کالبدی ۳۱
۷-  مطالعات در محدوده مداخله (سطح ۳) ۳۱
۳ – ۷ – مطالعات سازمان کالبدی ۳۳
پرسشنامه ۳۷
۱ – ۸ – بررسی پرسشنامه مراجعین ۳۷
پرسشنامه مراجعین ۳۷
بررسی پرسشها ۳۷
۲ – ۸ – بررسی پرسشنامه مغازه داران ۴۱
پرسشنامه مغازه داران ۴۱
بررسی پرسشهای مغازه داران ۴۱
۳ – ۸ – نتایج مربوط به پرسشنامه ها ۴۳
تحلیل ۴۴
۱ – ۹ – جمع بندی نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهدیدها در قالب جدول swot 44
فرصت ۴۵
منابع ۴۶

۱ – طرح مسئله
فضای شهری مورد نظر حدفاصل چهارراه آزاد شهر تا چهار راه میلاد است . این راسته یک راسته تجاری است که عملکرد هایی چون فروشگاه پوشاک و طلا فروشی بیشتر در آن به چشم می خورد . پارک ملت به عنوان یک پارک شهری افرادی را با طبقات اجتماعی گوناگون از همه جای شهر به این منطقه می کشاند ، اما اکثریت استفاده کنندگان از این فضا ساکنان غرب شهر می باشند .
این راسته در ارتباط با مسیر های اصلی و پراهمیت شهر است و به دلیل تمرکز مراکز تجاری مکانی برای رفع نیازهای افراد محسوب می شود .

۲ – اهمیت و ضرورت مسئله
وجود پارک ملت که در مقیاس پارک شهری عمل می کند و مراکز تجاری سبب شده که در اکثر ساعات به خصوص عصر و شب در این فضا با ترافیک زیادی مواجه باشیم . مسئله مهمتر کمبود جای پارک است که موجب می شود افراد در کوچه های اطرا ف پارک کنند و در نتیجه این کوچه ها همواره مملو از ماشین ها می باشند و  مشکلاتی برای ساکنین آن محدوده موجب می شود . با توجه به این موضوع کمبود پارکینگ عمومی احساس می گردد .
به نظر می رسد پارک ملت و مراکز تجاری ا ز عوامل اصلی ازدحام پیاده ها در این فضا ست . ازدحام افراد پیاده در ساعات سر شب آنقدر زیاد است که پیاده رو ها ظرفیت آن را ندارند .
حال با توجه به اهمیتی که این راسته در ارتباط با سایر نقاط شهر دارد ، سعی بر آن است که با شناخت فضا چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ کالبدی ، به بررسی این فضا پرداخته و ضعف ها و قوت های آن را مشخص کنیم .
۳ –  بررسی و ارزیابی طرح های بالادست مربوط به حوزه مطالعاتی
طرح های فرادست و موازی بررسی شده در این محدوده عبارتند از :
- طرح جامع توسعه و عمران حوزه نفوذ شهر مشهد
- طرح جامع تفصیلی خازنی
- طرح جابجایی زندان وکیل آباد
- طرح ساماندهی کال چهل بازه
- طرح قطار شهری شهر مشهد
در ذیل هر یک از این طرح ها و پیشنهادات ارائه شده توسط آنها مورد بررسی قرار می گیرند .

طرح جامع توسعه عمران حوزه نفوذ شهر مشهد
همان گونه که می دانیم طرح جامع توسعه عمران و حوزه نفوذ مهرازان ، شهر مشهد را به ۱۶ منطقه تقسیم می کند و بر این اساس منطقه آزاد شهر و بلوار معلم در منطقه ۱۰ و میان نواحی ۸ و ۱۰ واقع شده است .
علاوه بر این طرح جامع توسعه عمران و حوزه نفوذ مهرازان بر اساس گروه های درآمدی ، شهر مشهد را به سه منطقه تقسیم می کند . منطقه آزاد شهر و بلوار معلم جزء منطقه سه واقع شده اند یعنی غالب ساکنین این محدوده دارای در آمد متوسط هستند و تراکم جمعیتی نیز در این منطقه متوسط می باشد .
بر اساس درجه بندی معابر طرح جاع توسعه عمران و حوزه نفوذ مهرازان کاربری های مستقر در حاشیه محورهای معلم ، امامت ،  میلاد ، تجاری – مسکونی می باشند .
طرح جامع تفصیلی خازنی
بر اساس طرح جامع تفصیلی خازنی شهر مشهد به سه منطقه تقسیم می گردد . طبق مطالعات صورت گرفته منطقه مورد مطالعه محل اسکان گروه های درآمدی متوسط و مرفه می باشد ، این منطقه جزء مناطق کارمند نشین و مشاغل آزاد می باشد .

طرح جامع تفصیلی خازنی ، شهر مشهد را به لحاظ تراکم جمعیتی به سه منطقه ( تراکم کم ، متوسط ، زیاد ) تقسیم می کند . بر اساس این طرح محدوده مورد مطا لعه دارای تراکم کم جمعیتی می باشد .
علاوه بر این منطقه مورد مطالعه دارای سه نوع تراکم مسکونی می باشد :

مسکونی با تراکم کم
تعداد وا حد های مسکونی در این اراضی ۳۰ تا ۴۰ واحد و تراکم خا لص کمتر از ۱۵۰ نفر در هکتار پیشنهاد شده است . حداقل سطح قطعه در این منطقه ۲۵۰ متر مربع ( گروه درآمدی بالا ) و ۲۰۰ متر مربع ( با درآمد متوسط )

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه شناخت فضای شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 788
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

بررسی کلیماتیکی منطقه بابلسر و طراحی هتل ۴ ستاره در این منطقه

 بررسی کلیماتیکی منطقه بابلسر و طراحی هتل ۴ ستاره در این منطقه
فهرست مطالب
- مقدمه
فصل ۱: اکولوژی منطقه مازندران 
۱-۱- جغرافیای منطقه 
۱-۲- بررسی کلیما تیکی 
۱-۲-۱- آب وهوا 
۱-۲-۲- میزان بارندگی سالانه 
۱-۲-۳- تغییرات روزانه دمای هوا 
۱-۲-۴- وضعیت سالانه دمای هوا
۲-۵- میانگین و حدود نهایی آب ودما و رطوبت نسبی 
۱-۲-۶- جدول بیو کلیما تیکی ساختمان بابلسر 
۱-۲-۷- نمودار جهت و سرعت باد 
۱-۲-۸- بادهای غالب بابلسر 
۱-۳-۱- جمعیت 
۱-۴- موقعیت اداری – سیاسی – اجتماعی بابلسر
۱-۵- مسکن و معماری منطقه
۱-۵-۱- ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل ومرطوب
۱-۵-۲- شکل کلی ساختمانها در منطقه
۱-۵-۳- مصالح
فصل ۲
۲-۱-  تاریخچۀ هتل داری در جهان
۲-۲- انواع هتل ها
۲-۳- بررسی نمونه های مشابه
۲-۳-۱- انواع پلانهای طبقات
۲-۴- فضاهای طراحی هتل
۲-۴-۱- اتاقهای خواب و سوئیت ها
۲-۴-۲- فضاهای عمومی
۲-۴-۲-۱- دسترسی ورودی و خروجی
۲-۴-۲-۲- لابی
۲-۴-۲-۳- رستوران و نوشیدنی
۲-۴-۲-۴- سالنهای چند منظوره
۲-۴-۲-۵- فضاهای ورزشی رفاهی
۲-۴-۲-۶- فضاهای خدماتی ، تدارکاتی و پشتیبانی ( دور از دید)
- انبار آذوقه
- آشپزخانه اصلی
۲-۵- بررسی دو نمونه هتل ساخته شده در منطقه – معتدل و مرطوب ایران
- هتل قدیم رامسر
- هتل قدیم بابلسر
فصل ۳: طراحی پروژه
۳-۱- ضرورت نیاز به هتل د رمنطقه بابلسر
۳-۲- برنامه فیزیکی
۳-۳- کانسپت طراحی
فصل ۱
۱- اکولوژی منطقه مازندران
۱-۱- جغرافیای منطقه
استان مازندران از شمال به دریای مازندران، از جنوب به استان‌های تهران سمنان و قزوین، از غرب به استان گیلان و از شرق به استان گلستان محدود است.
قسمت جنوبی مازندران کوهستانی و شمال آن جلگه ای و ساحلی است. مساحت آن ۳/۲۴۰۹۱ کیلومتر مربع و ۴۶/۱ درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.
سلسله جبال البرز همچون سدی رفیع مازندران را به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم نموده و آن را از قسمت داخلی ایران جدا می سازد. قسمتی ازالبرز غربی و تمام البرز مرکزی و بخشی از البرز شرقی در محدوده این استان قرار دارد و شیب زمین از منطقه کوهستانی به سوی جلگه و دریا کاهش می یابد. سلسله جبال البرز دارای رشته کوه های فرعی است که از جنوب به شمال و یا به موازات دریا کشیده شده است.
۱-۲- بررسی کلیماتیکی
۱-۲-۱- آب وهوا

آب هوای مازندران با توجه به وجود دریا، کوه و جنگل به دو نوع معتدل  مرطوب و کوهستانی تقسیم می شود…

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: بررسی کلیماتیکی منطقه بابلسر و طراحی هتل ۴ ستاره در این منطقه ,
:: بازدید از این مطلب : 671
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه برج میلاد

برج میلاد
فهرست مطالب
مقدمه ۱
برج میلاد ۲
اهداف طرح مرکز ارتباطات تهران ۳
معرفی اجزای مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران ۴
برج میلاد ۴
مشخصات بدنه برج میلاد ۵
مشخصات معماری و کاربردی سازه رأس برج میلاد ۵
امکانات ویژه برج ۸
ساختمان لابی ۸
مشخصات معماری لابی ۹
امکانات ویژه لابی ۹
دکل آنتن ۹
مرکز همایشهای بین‌المللی و مرکز ارتباطات تهران ۹
هتل پنج ستاره مرکز ارتباط تهران ۱۲
مرکز تجارت بین‌الملل ۱۵
سیر مطالعات انجام شده بر روی سازه برج میلاد تهران در برابر جریان باد ۱۷
بارگذاری ناشی از وزش باد ۱۷
معیار آسایش ۱۷
مطالعات و تحلیل‌های استاتیکی ۱۸
انجام تحلیل‌های استاتیکی ۱۹
مطالعات و تحلیل‌های دینامیکی ۲۱
مطالعات آزمایشگاهی ۲۱
آزمایش تونل باد دانشگاه علم و صنعت ۲۲
آزمایش تونل باد دانشگاه اونتاریو ۲۳
آزمایش تونل باد روی مدل آیروالاستیک ۲۳
خلاصه و نتیجه‌گیری ۲۶
بررسی آسیب‌پذیری لرزه‌ای برج میلاد تهران ۲۷
ارزیابی لرزه‌ای، برج تلویزیونی، شاخص خرابی، تحلیل خطر‌پذیری ۲۷
نقش برج مخابراتی ـ تلویزیونی میلاد تهران در مدیریت ارتباطات پس از بروز زلزله ۳۲
عدم امکان اعتماد به سیستم‌های معمول ارتباطات ۳۳
کاربردهای برج میلاد ۳۳
کارکرد برج میلاد در مدیریت بحران زلزله ۳۴
۱٫ امکان جمع‌آوری اطلاعات جامع ۳۴
۲٫ سرعت انتقال اطلاعات ۳۵
پیش‌بینی‌های پایداری سازه‌ای برج میلاد در هنگام بروز زلزله ۳۶
۱). پیش‌بینی‌های پایداری سازه‌ای در مطالعات طراحی ۳۶
۲). پیش‌بینی‌های پایداری سازه‌ای در روند اجرا ۳۷
موقعیت قرارگیری برج میلاد ۳۷
۱). از لحاظ دسترسی به بزرگراه‌ها ۳۸
۲) از لحاظ مقاومت بستر……………………………. ۳۸
نتیجه‌گیری ۳۸
مطالعات میکروژئودزی و رفتارسنجی ژئوتکنیک برج میلاد ۳۹
شبکه سه بعدی خارج برج ۳۹
شبکه سه بعدی روی بدنه برج ۴۰
تراز ۲/۴۹ متر ۴۰
تراز ۲/۱۴۵ متر ۴۰
شبکه ۴۰
نتیجه ۴۰
مشخصات سازه‌ای برج میلاد ۴۶
مراحل اجرا ۴۷
سازه شش قسمتی ۴۸
مشخصات عمومی ۴۹
آرماتورگذاری ۴۹
اجرای ساختمان ها با قالب لغزنده ۵۳
ضوابط طراحی ۵۴
نمای سطح بتن ۵۵
چاه های آسانسور ۵۵
سیستم جک ۵۶
طراحی قالب ۵۶

مراجع…………………………………………… ۵۸

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه برج میلاد ,
:: بازدید از این مطلب : 752
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه بتن مقاوم در برابر حمله آب دریا و بتن ریزی در مناطق گرمسیری

بتن مقاوم در برابر حمله آب دریا و بتن ریزی در مناطق گرمسیری

فهرست مطالب
پیشگفتار ۷
مسائل حرارتی بتن ۹
مسائل بتن در هوای گرم ۹
بتن ریزی در هوای گرم ۱۱
بتن های حجیم ۱۶
افزایش مقاومت بتن ۲۱
الف – روش های عمل آوری بتن ۲۱
ب – تاثیر دما ۲۸
+ بتن در برابر حمله ی آب دریا ۳۶
نفوذ پذیری بتن (permeability) در محیط دریا ۳۶
عوامل موثر در نفوذپذیری بتن ۳۸
حمله ی سولفات ها ۴۲
عملکرد روش های محافظت بتن مسلح در محیط دریا ۴۴
بررسی دوام بتن و خوردگی آرماتور در مناطق مختلف دریایی ۵۰
وضعیت اقلیم در بندرعباس ۵۵
کیفیت آب های زیر زمینی منطقه بوشهر ۶۱
کیفیت آبهای سطحی منطقه بوشهر ۶۳
بررسی علل خرابی ساختمانهایی در جزیره ی کیش ۶۴
پاره ای از نتایج آزمایش های انجام شده بر روی ساختمان ها ۶۵
الف – ساختمان های گروه ۱ ۶۵
ب – ساختمان های گروه ۲ ۶۹
ج – ساختمان های گروه ۳ ۷۲
د– ساختمان های گروه ۴ ۷۵
طبقه بندی میزان خرابی ساختمان ۷۸
الف – خرابی شدید: ۷۸
ب – خرابی متوسط: ۷۹
ج _ خرابـی کم: ۷۹
سیمان ضد سولفات (تیپ ۵) ۷۹
عوامل موثر در مقاومت بتن ۸۱
مقاله های اینترنتی   ۸۱
سیمان هیدرولیک ضد آب چیست؟ ۸۱
کلر آزاد (Free Chloride) و کلر پیوندی (Bound Chloride) 83
مقدمه ۸۳
روشهای تعیین و تشخیص ۸۴
تاثیر عوامل مختلف ۸۶
نتایج عمده ۹۰
منابع و مآخذ
+ بتن و حرارت
• مسائل بتن در هوای گرم
• بتن ریزی در هوای گرم
• بتن های حجیم
• افزایش مقاومت بتن در هوای گرم
• روش های عمل آوری بتن در هوای گرم
• تاثیر دما
+ بتن در برابر حمله ی آب دریا
• نفوذ پذیری بتن(permeability) در محیط دریا
• عوامل موثر در نفوذپذیری بتن
• حمله ی سولفات ها
• عملکرد روش های محافظت بتن مسلح در محیط دریا
• بررسی دوام بتن و خوردگی آرماتور در مناطق مختلف دریایی
+ بررسی علل خرابی سازه های بتنی مناطق گرم جنوب
- (نمونه سازه های بندر عباس و جزیره ی کیش)
• وضعیت اقلیم بندر عباس
• کیفیت آبهای زیر زمینی منطقه بوشهر
• کیفیت آبهای سطحی منطقه بوشهر
• بررسی ساختمانهای آسیب دیده پیش ساخته در بندر عباس
• برسی علل خرابی ساختمانهایی در جزیره ی کیش
• سیمان ضد سولفات
• عوامل موثر در مقاومت بتن
مقاله های اینترنتی
الف – سیمان هیدرولیک ضد آب
ب – کلر آزاد (Free Chloride) و کلر پیوندی (Bound Chloride)
سد کارون ۳ در مرحله ی بتن ریزی
پیشگفتار
با گسترش فعالیتای عمرانی در نوار ساحلی جنوب کشور، و سرمایه گذاری های بسیاری که در این زمینه صورت گرفته، ضرورت احداث سازه های بزرگ و مهم جهت استفاده های خاص احساس گردیده است و از آنجا که سازه های فولادی در شرایط محیطی جنوب، عمر و دوام بالایی ندارند، سازه های بتنی مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر سازه های مورد اشاره عمدتاً به همین دلایل ساختمانهای معمولی اعم از مسکونی، اداری ، آموزشی و تجاری نیز با استفاده از بتن ساخته شده اند. ولی متاسفانه شرایط خاص منطقه باعث تخریب نسبتا سریع بتن گردیده است،بطوریکه در بندر عباس ،بندر بوشهر ،کیش و سایر مناطق ساحلی ،آثار تخریب شدید به وضوح در سازه های بتنی مشاهده می گردد. از آنجا که شکل خرابی های حادث شده حکایت از تخرب ناشی از عوامل کلروری دارد ،لذا در این فصل، به عنوان نمونه مطالعه ی کلی بر روی وضعیت اقلیم در بندر عباس و آب های زیر زمینی و سطحی منطقه بوشهر از حیث وجود عوامل فوق صورت گرفته ،آنگاه نتایج آزمایش های غیر مخرب و شیمیایی بر روی چند مورد سازه های در معرض تخریب در مناطق بندر بوشهر،بندر عباس و کیش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
نمونه ای از حمله ی سولفات ها و کلرور ها به بتن در بندر عباس
+ بتن و حرارت
مسائل حرارتی بتن
هنگام بتن ریزی در هوای گرم مسائل بخصوصی مطرح است. این مسائل اغلب ناشی از دمای بالای بتن است و در اکثر حالات از افزایش میزان تبخیر آب بتن در یک مخلوط تازه ناشی می شود. در بتن ریزی های حجیم به علت افزایش حرارت در نتیجه عمل هیدراتاسیون و افت آن ، اغلب ترک هایی در بتن مشاهده می گردد و این به علت قیودی است که در تغییرات حجم بتن وجود دارد. در این حالت باید قدم های مناسبی در جهت مخلوط کردن ، ریختن و عمل آوردن بتن برداشته شود.
مسائل بتن در هوای گرم
دمای بالای محیط ، در بتن تازه ، سبب هیدراتاسیون سریع بتن تازه و سرعت گیرش و مقاومت نهایی پایین تر بتن سخت شده، به علت عدم تشکیل یکنواخت ژل، می گردد(شکل۱). بعلاوه اگر حرارت بالای محیط همراه رطوبت نسبی پایین باشد، تبخیر شدید و سریع آب مخلوط صورت گرفته و کارایی کاهش یافته و درنتیجه جمع شدگی خمیری افزایش و ترک های سطحی پدید می آید. علاوه بر این حرارت بالای بتن تازه در بتن ریزی های حجیم سبب ایجاد تفاضل حرارتی بزرگتری بین قسمت های مختلف گشته و در سرد شدن بعدی به وجود آمدن تنش های کششی به ایجاد ترک های حرارتی در بتن منتهی می شود. مشکل دیگر مسئله ی مواد حباب هوازا است که در هوای گرم راندمان آن پایین می افتد و البته این مسئله با افزایش میزان مصرف آن تا حدی جبران می شود.
مسئله دیگر این است که اگر بتن نسبتا سرد تحت اثر دمای بالای محیط اجازه ی انبساط پیدا کند، حباب های هوا نیز منبسط شده و مقاومت بتن کاهش می یابد. این مسئله به عنوان مثال در قطعات افقی و نه در قطعات قائم، در قالب های فولادی که انبساط در آنها جلوگیری می شود، اتفاق می افتد.
عمل آوردن بتن در دمای بالا و در هوای خشک مسائل اضافی دیگری به همراه دارد زیرا آب طی عمل آوردن سریع تر تبخیر یافته و در نتیجه هیدراتاسیون را کندتر می کند. این عمل سبب عدم افزایش کافی مقاومت بتن شده و انقباض ناشی از خشک شدن را سرعت بخشیده و تنش های کششی در بتن ایجاد می کند که سبب ایجاد ترک در بتن سخت شده می شود. بنابراین در این موارد جلوگیری از تبخیر آب از سطح بتن امری لازم است.
شکل (۱)
بتن ریزی در هوای گرم
روش های متعددی جهت حل مسائل بتن در هوای گرم که در قسمت قبل بیان گردید وجود دارد. در اولین قدم دمای بتن در کارگاه یا به هنگام تحویل بایستی پایین و در حدود ۱۶ درجه سانتیگراد(۶۰ درجه فارنهایت) و حداکثر ۳۲ درجه سانتیگراد(۹۰ درجه فارنهایت) نگه داشته شود. دمای مخلوط بتن تازه با داشتن دمای اجزای تشکیل دهنده ی آن از فرمول زیر محاسبه می گردد:
در این فرمول T دما، W جرم اجزای تشکیل دهنده در واحد حجم بتن (kg/m³ یا lb/yd³) و ضریب های a و c و w و wa به سنگدانه ی خشک، سیمان، آب اضافه شده و آب جذب شده توسط سنگ دانه ها مربوط می باشند. مقدار ضریب ۲۲/۰ نسبت تقریبی حرارت ویژه ی مصالح خشک به آب است که در دو سیستم واحد SI و سیستم آمریکایی کاربرد دارد.
البته حرارت و دمای واقعی بتن کمی بیش از مقدار محاسبه شده از فرمول فوق می باشد و این به علت کار مکانیکی انجام شده هنگام مخلوط کردن بتن و افزایش حرارت هیدراتاسیون اولیه سیمان است. معهذا مقادیر محاسبه شده از فرمول به اندازه ی کافی دقیق می باشد. از آنجا که معمولا کنترل هایی روی دمای اجزای تشکیل دهنده ی بتن اعمال می شود، لذا لازم است اثر نسبی تغییرات درجه حرارت مصالح روی بتن بررسی شود. به عنوان مثال برای نسبت آب به سیمان ۵/۰ و نسبت سنگدانه به سیمان ۶/۵ کاهش دمای بتن تازه به میزان یک درجه سانتیگراد(یا یکی درجه فارنهایت) با پایین آوردن دمای سیمان به میزان ۹ درجه سانتیگراد(۹ درجه فارنهایت)، یا آب به میزان ۶/۳ درجه سانتیگراد یا سنگدانه ها به میزان ۶/۱ درجه سانتیگراد میسر می گردد. بنابراین می توان مشاهده کرد که به علت مقدار کم سیمان در مخلوط، افت دمای بیشتری برای آن نسبت به مصالح دیگر لازم است و در نتیجه خنک کردن آب ساده تر از سیمان و سنگدانه است.
همچنین برای خنک کردن می توان یخ را به عنوان قسمتی از آب اختلاط مصرف نمود. راندمان این کار به علت جذب حرارت مصالح دیگر جهت تامین گرمای نهان ذوب یخ، بیشتر است. در این حالت دمای بتن تازه از فرمول زیر بدست می آید:
عبارات فوق همان است که در فرمول قبل بیان شد به جز اینکه کل جرم آب اضافه شده به مخلوط مجموع آب   در دمای   به علاوه ی جرم یخ   و L نشان دهنده ی نسبت دمای نهان ذوب یخ به حرارت ویژه ی آب و برابر ۸۰ درجه ی سانتیگراد (۱۴۴ درجه ی فارنهایت) می باشد. بایستی به هنگام مصرف یخ دقت کافی نمود تا کل یخ قبل از کامل شدن مخلوط، آب شده باشد.
اگرچه سرد کردن سنگدانه ها در پایین آوردن دمای بتن تاثیر کمتری دارد، لیکن با دپو کردن سنگدانه ها در سایه و دور از تابش مستقیم آفتاب و آبپاشی با آن می توان حرارت بتن را پایین آورد. از روش های دیگر می توان پوشانیدن لوله های آب، رنگ کردن تمام لوله ها و مخزن های آب به رنگ سفید، آبپاشی کردن قالب ها قبل از بتن ریزی، و انجام بتن ریزی در شب را نام برد. در ارتباط با انتخاب مخلوط مناسب به منظور کاهش تاثیر هوای خیلی گرم، مقدار سیمان باید تا حد امکان جهت تقلیل حرارت هیداراتاسیون، کم انتخاب شود. در خصوص حل مشکل کارایی بتن، نوع و دانه بندی مصالح سنگی باید طوری باشد که جذب آب زیاد نداشته و مخلوط چسبنده بوده و موادی نظیر سولفات ها در سنگدانه ها که خطر گیرش کاذب و سریع را در بتن بالا می برد به حداقل برسد.
به منظور کاهش «خطر کم شدن کارایی بتن و افزایش زمان گیرش» می توان از مواد افزودنی دیرگیر کننده استفاده نمود. در بتن ریزی های متوالی این ماده از تشکیل اتصالات سرد بین قسمت ها جلوگیری می کند. در بعضی از کاربرد های خاص می توان درصد استفاده از ماده ی افزودنی را با نظر متخصص مربوطه بالا برد. پس از بتن ریزی باید از تبخیر آب بتن جلوگیری نمود. از میزان تبخیر بیش از ۵/۰ کیلو گرم بر متر مربع در ساعت از سطح بتن در معرض محیط باید اجتناب کرد، تا به عمل آوردن قابل قبول و جلوگیری از ترک های پلاستیک فراهم گردد. میزان تبخیر بستگی به دمای هوا، دمای بتن، رطوبت نسبی هوا و سرعت باد دارد. مقادیر مختلف تبخیر از شکل (۲) قابل تخمین می باشد.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه بتن مقاوم در برابر حمله آب دریا و بتن ریزی در مناطق گرمسیری ,
:: بازدید از این مطلب : 720
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه بتن ریزی

بتن ریزی

فهرست مطالب
بتن در کارگاه‌های ایران.. ۱
اجزاء تشکیل دهنده بتن.. ۲
سنگدانه. ۳
رفتار فیزیکی سنگدانه‌ها ۳
چگونه شن و ماسه تهیه می‌شود؟. ۴
تفاوت سنگدانه‌های شکسته و طبیعی.. ۵
حداکثر بزرگی سنگدانه‌ها ۷
شکل هندسی سنگدانه‌ها ۸
مقدار آب همراه سنگدانه‌ها ۱۱
شن و ماسه استاندارد. ۱۲
مشخصات بهترین درشت دانه (شن) برای بتن.. ۱۳
مشخصات بهترین ریزدانه (ماسه) برای بتن.. ۱۴
رفتار شیمیایی سنگدانه‌ها ۱۵
آزمایش‌های سنگدانه‌ها ۱۷
نمونه‌برداری… ۱۷
حمل و نقل.. ۱۹
آزمایش تعیین مقدار رطوبت سنگدانه‌ در کارگاه. ۲۰
آزمایش تعیین مقاومت سنگدانه‌ها در مقابل یخبندان.. ۲۱
آزمایش تعیین مقاومت سنگدانه‌ها در مقابل ضربه. ۲۳
تعیین خستگی سنگدانه‌ها ۲۴
آزمایش هم‌ارز ماسه (تعیین مقدار خاک رس و لای در ماسه). ۲۵
مواد نامطلوب در سنگدانه‌ها ۲۷
آب… ۳۰
چرا در بتن آب می‌ریزیم؟. ۳۰
آب در بتن دارای سه نقش اساسی است: ۳۰
آب بهینه بتن چه مقدار است؟. ۳۱
مواد مضری موجود در آب… ۳۲
خزه و جلبک….. ۳۲
ذرات معلق و لای… ۳۳
چربی‌ها ۳۴
فاضلاب… ۳۴
pH آب… ۳۴
کربنات‌ها ۳۵
اسیدها ۳۵
قلیایی‌ها ۳۵
سولفات‌ها ۳۶
کلرورها ۳۶
املاح فلزات… ۳۷
آب دریا ۳۷
آب باران.. ۳۸
ماشین‌آلات… ۳۹
الف) ماشین‌آلات بتن‌سازی… ۳۹
بیل.. ۳۹
بتونیر. ۴۰
مرکز بتن‌سازی (Batching). 40
ب) ماشین‌آلات حمل بتن.. ۴۱
قالب‌بندی… ۴۲
ایستایی قالب…. ۴۲
دوام قالب…. ۴۳
انواع قالب‌بندی از لحاظ مصالح… ۴۴
اجزای مختلف قالب‌بندی… ۴۴
۱٫ رویه. ۴۴
۲٫ داربست…. ۴۵
۳٫ قطعات تثبیت کننده. ۴۵
زمان قالب‌برداری… ۴۸
مراحل مختلف قالب‌بندی… ۴۹
طریقه قالب‌برداری… ۵۱
استفاده مجدد از قالب…. ۵۱
انحراف از نقشه (رواداری یا تولرانس). ۵۲
بتن‌ریزی و نگهداری آن.. ۵۲
بتن‌ریزی… ۵۲
الف) بازدید آرماتوربندی… ۵۳
ب) بازدید از قالب‌بندی… ۵۴
ج) بازدید تجهیزات… ۵۷
مصرف قلوه سنگ در روز بتن‌ریزی… ۶۱
آب انداختن بتن.. ۶۲
ویبره کردن بتن.. ۶۵
بتن‌ریزی در هوای بارانی.. ۶۷
بتن‌ریزی در هنگام وزش باد. ۶۹
بتن‌ریزی در هوای سرد. ۶۹
بتن‌ریزی در هوای گرم. ۷۳
نگهداری بتن.. ۷۵

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه بتن ریزی ,
:: بازدید از این مطلب : 907
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه زبان فضا در معماری مسجد گوهرشاد و تزئینات آن

زبان فضا در معماری مسجد گوهرشاد و تزئینات آن

فهرست مطالب

فصل یک معماری حرم
ده قرن هنرومعماری ایران درحرم رضوی
مسجد گوهرشاد
فصل دوم شکل مسجد در آغاز اسلام
ساختمان مساجد در قرون اولیه اسلامی
سجد گوهرشاد
گوهرشاد آغا کیست؟
مشخصات مسجد جامع گوهرشاد
خصوصیات مسجد به طور خلاصه
فصل سوم زبان فضا در معماری مسجد گوهرشاد
مقدمه
مفهوم فضا
انواع فضا
فضای علمی
فضای معماری
سیر تاریخی تحول فضا در معماری
-مفهوم فضا
انواع فضا
فضای علمی
فضای معماری
سیر تاریخی تحول فضا در معماری
دیدگاه برونو زوی درباره فضای معماری
مکان فضای انسانی هایدگر
فضا و مکان
مسجد گوهرشاد
عناصر تعریف فضا
ایجاد ژرفا در فضا
چگالی فضا
بازشوها
همجواری و نفوذ فضاها
خواص فضایی اشکال هندسی
نور و سایه
رنگ، و مواد و مصالح
وزن ظاهر
فضای آفاقی، و فضای انفسی
جمع بندی و نتیجه گیری
فصل چهارم آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
منبع الهام معماران
شیوه کاربرد الهامات
آذین‌بندی گیاهی
کتیبه‌بندی آذینی
شمایل‌پردازی
فصل پنجم   بررسی تزئینات مسجد گوهرشاد
تزئینات مسجد گوهرشاد
مکتب شیراز
ویژگی های مکتب شیراز
مقرنس
نقش مقرنس در آثار دوران اسلامی
مقرنس سازی در دوران اولیه اسلام (قرن ۱ تا ۵ هـ . ق)
هنر مقرنس سازی در قرن هفتم و هشتم هجری قمری
مقرنس در مسجد گوهرشاد
هنر معقلی در مسجد گوهرشاد
نقشه ها و پلان مسجد گوهرشاد
منابع و مآخذ
همراه با تصاویر

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه زبان فضا در معماری مسجد گوهرشاد و تزئینات آن ,
:: بازدید از این مطلب : 686
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه مساجد در ایران

مساجد در ایران

فهرست مطالب
-بررسی کالیدی خانقاه
خانقاه شیخ احمد جام
خانقاه شیخ عبدالصمد اصفهانی
خانقاه چلبی اوغلو
خانقاه تقی داد
خانقاه تاج الدین
خانقاه شاه نعمت ا… ولی
-ویژگی های معماری خانقاه
-خانقاههای خارج شهر
-بخش های خانقاهها
مشخصات ساختمانی زاویه
خانقاههای اولیه
نخستین خانقاه در ناحیه عبادان
روند تحول بنای خانقاه
رباطها و خانقاههای منطقه بغداد
واژه‌ی رباط و کاربرد آن
نخستین رباط
خانقاههای کشور مصر
خانقاههای ترکیه
خانقاههای منطقه شام
تصوف در خراسان
خانقاههای منطقه‌ی خراسان
تصوف در فارس
رباطهای شیراز
اردبیل
کانونهای خانقاهی
امور اقتصادی خانقاهها
امور فرهنگی خانقاهها
اعمال خانقاهی
آداب و رسوم خانقاهی
بررسی تفصیلی چند خانقاه
آرامگاه شیخ صفی الدین
مسجد جمعه و خانقاه شیخ عبدالصمد
آرامگاه بایزید بسطامی
خانقاه چلبی اوغلو در سلطانیه
پلانها
نگاره ها
وزارت علوم تحقیقات و فناوری
دانشگاه:
عنوان پروژه: مساجد در ایران
درس:
استاد:
دانشجو:
مسجد جمعه و آرامگاه شیخ عبدالصمد
در ورای باغستانهای سرسبز مرکز شهر نطنز مناره ای سربفلک کشیده، و گنبدی هرمی شکل در کنار آن توجه هر تازه واردی را به سوی خود معطوف می دارد. این مناره بخشی از مجموعه بسیار نفیس مسجد جمعه و آرامگاه عالم ربانی و عارف روشن ضمیر سده هشتم هجری قمری شیخ نورالدین عبدالصمد اصفهانی نطنزی و سردر خانقاه او می باشد، که قسمتهایی از آن از دستبرد مصون نمانده و در نتیجه زینت بخش موزه های کشورهای بیگانه گردیده است.
این مجموعه که شامل شبستان هشت ضلعی گنبددار مسجد (دارای بخشهای گوناگون) – آرامگاه شیخ نورالدین عبدالصمد – سردر خانقاه و مناره مرتفعی است به استثنای شبستان گنبددار که از بناهای دوره دیلمی است، بقیه مربوط به دوره ایلخانیان مغول می باشند که در فاصله سالهای ۷۰۴ تا ۷۲۵ هجری قمری بنا گردیده است.
شمال و جنوب و مغرب این مجموعه را کوچه های باریکی فرا گرفته که در سمت جنوب وسعت بیشتری پیدا کرده و به صورت میدانی کوچک درآمده است. به گفته دونالد ویلبر «ترکیب رنگهای روشن تزئینات خارجی ابنیه در مقابل درخت کهنسالی که بر آنها سایه افکنده و رنگهای مختلف کوهستان، منظره جالب توجهی بوجود آورده که شخص را به یاد نقاشیهای مینیاتور ایرانی می اندازد.
همان گونه که اشاره شد قسمتهایی از این مجموعه مورد دستبرد قرار گرفته است، و از آن جایی که از وضع نخستین آن اطلاع چندانی در دست نیست نخست دو نوشته را که مربوط به سالهای ۱۲۹۴ و ۱۳۱۶ هجری قمری و حاوی اطلاعات نسبتاً مهمی در باره این مجموعه است نقل و سپس شرح تفصیلی بناها آورده خواهد شد.
اول-در مجموعه ناصری نسخه خطی پس از آوردن شرح در باره اوضاع طبیعی و جغرافیایی قصبه نطنز از مسجد جمعه چنین یاد کرده اسن:
«از آثار قدیم مسجدی دارد شهره به مسجد جامع، در دالان مسجد مناری ساخته شده که در اغلب از شهرهای ایران چنین مناری ساخته نشده.
در مسجد دروازه ای ساخته اند (منظور سر خانقاه است) از آجر و کاشی قدیم که چنین کاشی دیده نشده و تاریخ آن هشتصد سال است و در آن مسجد محراب بیت المقدس که آن محراب از آجر کاشی است و آن مسجد  و منار از بناهای شیخ عبدالصمد مرحوم است که بقعه خود مرحوم شیخ عبدالصمد در دالان مسجد پهلوی منار است. آجرهای کاشی زیاد داشت که اغلب آن را برده اند چیزی که باقی مانده است محرابی در آن بقعه است که هرگاه یکی از آجرهای آن گیر بیاید در اصفهان بیست تومان متجاوز میخرند.»
در مورد نوشته های این مورخ ناگزیر از ذکر چند نکته می باشد:
۱-تاریخ دروازه (سردر خانقاه) را ۸۰۰ سال نوشته و حال آنکه به سال ۱۲۹۴ هجری قمری ۵۷۸ سال از تاریخ ساخت آن می گذشته است.
۲-از محراب کاشی مسجد که به سو.ی بیت المقدس بوده یاد نموده. این محراب که به احتمال قریب به یقین در شبستان هشت ضلعی گنبددار بوده امروزه اثری از آن مشاهده نمی گردد.
۳-مسجد و منار را از بناهای مرحوم شیخ عبدالصمد دانسته که سخن را بدون توجه به نوشته های موجود صرفاً به استناد گفته مردم که امروزه نیز در پاسخ پرسش از بانی بنا، همین جواب را می دهند، اظهار داشته است.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه مساجد در ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 788
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه مجتمع مسکونی

پروژه  مجتمع مسکونی

فهرست   
مقدمه
بیان مسأله
ضرورت تحقیق
اهداف طراحی
مبانی طراحی
فصل اول          
شناخت
مفهوم مسکن
تعریف سکونت
اهداف مسکن
مشکل مسکن
الگوهای سکونت
معیارهایی برای طراحی خانه معاصر
اصول طراحی مسکن
کنترل مشرفیت در واحدهای مسکونی
عوامل کلی مطلوبیت مسکن
الگوهای مسکن
 
 فصل دوم
تحلیل
معرفی سایت
دلایل انتخاب سایت
نتیجه گیری
 فصل سوم
آنالیز سایت
موقعیت سایت
سایت در شهر
جغرافیایی
اجتماعی
اقتصادی
همجواریها
دسترسیها
دید و منظر
اقلیم
توپوگرافی
هندسه سایت
عناصر شاخص
نتیجه گیری
 فصل چهارم
مطالعات تطبیقی
بررسی مجتمع مسکونی تاش
بررسی نمونه های خارجی
 فصل پنجم
 ضوابط
ضوابط ساخت وساز در شهر بجستان
ضوابط اشرافیت
استانداردها
اجزاء پروژه
برنامه ریزی فیزیکی
فصل ششم
طراحی ایده اصلی شکل گیری طرح
ساختار کالبدی طرح
حوزه بندی سایت
فصل هفتم
طراحی معماری
بیان مسأله :
کشور ایران با نرخ رشد جمعیت ۴/۲ درصدی و جمعیت شهرنشین ۶۱ درصدی با مشکل رشد بسیار سریع جمعیت و تمرکز جمعیتی در مراکز شهری روبروست و به تبع آن ضرورت تأمین مسکن به یک مسأله فراگیر و همگانی تبدیل شده است. توجه به این نکته ضروری است که روند فعلی تولید مسکن پاسخگوی حتی نیمی از نیاز موجود را برآورده کند.
عوامل بحران زایی مثل افزایش تقاضا برای مسکن، و نیاز به ارتقاء کیفی مسکن، ساخت بناهایی با تیپ یکسان، عدم دگرگونی در شیوه های ساخت ابنیه و قیمت بالای زمینهای شهری و رواج الگوهای ساخت غربی تأثیر عمده ای در بالا رفتن هزینه جاری ساخت مسکن شده اند. از طرفی هدف از تأمین مسکن نباید تأمین حداقل احتیاجات مردم باشد بلکه بایستی به خواسته آنها در چهارچوب احتیاجات اساسی توجه کرد و به این منظور باید به سیستم هایی توجه کرد که با حداقل هزینه حد متناسب آسایش را در محیط زندگی برای آنها تأمین کند.

اهداف طراحی:
طراحی یک مجتکع مسکونی با تأکید بر تقویت روحیه جمعی ساکنین و ایجاد و احیاء تعامل انسانی جامعه ایرانی که در راستای هدفی والاتر که ساماندهی به نحوه ساخت مجتمع های مسکونی از منظر کیفی و با نگاهی به پیشینه تاریخی شهر بجستان، باز زنده سازی خاطرات بصری و حسی در مقیاس خانواده و جامعه شهری در چهارچوب نیازهای امروزی طراحی در سطح خرد که در مقیاس یک پروژه مسکونی به ویژگیهای کلی کیفیت محیط در مجتمع های مسکونی و در انتها به واحد مسکونی می پردازد.
مبانی نظری عام طرح:
سایت سبز
پروژه پاسخگو
انسانگر
تقابل سنت با مدرنیسم
بخش اول :
تعریف مسکن :
” مفهوم مسکن، چیزی بیش از یک سرپناه و چیزی بیش از محافظ انسان و فعالیتهایش از گزند عناصر طبیعی است. پاسخ به این سؤال که نارساییهای این تعریف کدام است و بیش از این چیست، بسیار دشوار است و با توجه به عواملی نظیر وضعیت اقلیمی، مذهب و گروه قومی، مبلغی از درآمد که باید به هزینه مسکن اختصاص داده شود و نیز گذشته تاریخی فرد در رابطه با مسکن و تمایلات و بینشهای فردی او، تغییر می کند.”
سکونت و سکونتگاه :
” واژه سکونت؛ مفهوم گسترده تری از مسکن دارد و منظور آن، مجموعه ای از فعالیتهای زیستی خانوار، فعالیتهای فردی- جمعی از یک سو و فعالیتهای اجتماعی- اقتصادی را از سوی دیگر در بر می گیرد.”
” مفهوم سکونتگاه، در برابر مسکن، محلی است که تمامی خدمات و تسهیلات ضروری برای بهزیستی خانواده را فراهم می سازد. مانند بهداشت، آموزش، فرهنگ، روابط اجتماعی بدون توجه به اهمیت و میزان انجام این خدمات.”

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه مجتمع مسکونی ,
:: بازدید از این مطلب : 868
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه معماری درباره فرهنگ و هویت

پروژه معماری درباره فرهنگ و هویت 

فهرست مطالب:
فصل اول- درباره فرهنگ و هویت
مقدمه      ۲
ویژگیهای طرح           ۴
فرهنگ و هویت         ۵
فرهنگ و طبیعت        ۶
نتایج         ۷
فصل دوم- درباره تهران و منطقه ۲۲
مقدمه      ۱۰
مختصات جغرافیایی   ۱۰
سابقه تاریخی شهر تهران         ۱۱
بررسی های جمعیتی               ۱۲
بررسی وضعیت اقتصادی           ۱۲
شبکه و تاسیسات حمل و نقل و دسترسی های شهری            ۱۳
بررسی آلودگی های زیست محیطی         ۱۴
بررسی وضعیت فرهنگی تهران  ۱۴
بررسی منطقه ۲۲ در تهران        ۱۶
موقعیت قرار گیری منطقه          ۱۶
وضعیت شبکه های دسترسی   ۱۶
موقعیت جغرافیایی    ۱۷
شیب و توپوگرافی     ۱۸
وضعیت زلزله             ۱۹
پوشش گیاهی          ۲۰
بررسی های اجتماعی              ۲۱
بررسی کاربردی        ۲۳
فصل سوم- سایت، تحلیل سایت و روند طراحی
پانورامای سایت         ۲۵
نقشه های مختلف تهران و منطقه ۲۲        ۲۶
روند طراحی              ۲۹
تحلیل سیرکرلاسیون سایت       ۳۰
فصل چهارم- بررسی شرایط اقلیمی
شرایط اقلیمی تهران ۳۳
نمودارهای اقلیمی    ۳۴
تابش آفتاب               ۳۹
دما           ۴۰
رطوبت      ۴۱
باد            ۴۲
بارندگی    ۴۳
عوامل فرعی            ۴۳
معماری و اقلیم         ۴۳
گیاهان و معماری       ۴۵
نتیجه        ۴۶
فصل پنجم- فضایابی، استانداردها و بررسی رابطه عملکردها
فضاهای موجود در سایت            ۵۰
آمفی تئاتر و سالن نمایش         ۵۰
مهمانسرا ۵۲
فضاهای آموزشی      ۵۶
رستورانها  ۵۸
مجموعه ورزشی      ۶۰
کتابخانه    ۶۱
موزه         ۶۳
باغ ایرانی ۶۷
پارکینک     ۷۳
فصل ششم- مبانی نظری طرح
مقدمه      ۸۶
مبانی نظری معماری در عرصه صور مثالی  ۸۸
فضا در معماری ایرانی                ۹۰
ملاکهای قضاوت در مورد یک اثر معماری      ۹۲
روند طراحی              ۹۳
نور            ۹۷
صدا          ۱۰۰
مرور اهداف و سنجش آنها         ۱۰۳
زیبایی و هنر              ۱۰۴
حقوق بازدید کنندگان و آزادی حرکت در فضا ۱۰۷
خوانایی و معنادار بدون فضا        ۱۱۰
انسجام معمارانه       ۱۱۲
هویت ملی مجموعه  ۱۱۳
وقار مدنی ۱۱۴
سنخیت عملکرد با مناسبتهای بصری         ۱۱۴
رعایت سلسله مراتب                ۱۱۵
ارائه یک نمونه            ۱۱۶
فصل هفتم- تاسیسات
منابع و ماخذ              ۱۲۴

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه معماری درباره فرهنگ و هویت ,
:: بازدید از این مطلب : 709
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله مصالح کاشی سیمان و رسها

مصالح (کاشی سیمان رسها )

فهرست مطالب
کاشی : ۲
انواع کاشی ۵
الف) کاشی دیواری ۷
ب)کاشی کف( سرامیک): این کاشی نیز مانند کاشی دیواری در ابعاد مختلف تولید ۸
- کاشی جسمی ۱۰
مراحل ساخت کاشی ۱۱
رنگ‌آمیز ۱۲
ابزارهای مورد استفاده در ساخت کاشی: ۱۳
طرز تهیه و ساخت کاشی ۱۶
قالب‌گیری و شکل‌دادن: ۱۶
تاریخچه هنر کاشی‌کاری در جهان: ۱۸
برای خدا و شاهزادگان زمینی ۲۲
شکوه ترسیم‌شده ۲۶
تفوق علم طراحی ۳۱
دنیای نو ۳۳
عصر حاضر ۳۶
تاریخچه هنر کاشی‌کاری در ایران ۴۱
چکیده مطالب ۴۴
سیمان ۴۷
تاریخچة رواج سیمان در ایران ۴۸
مواد تشکیل دهنده سیمان پرتلند ۴۹
روند تهیة سیمان ۵۰
روند تهیه سیمان ۵۲
انواع سیمان پرتلند از نظر جنس ۵۲
۱-سیمان پرتلند نوع(۱) ۵۳
۲-سیمان پرتلد نوع(۲) ۵۳
۳-سیمان پرتلند نوع(۳) ۵۳
۴-سیمان پرتلند نوع(۴) ۵۳
۵-سیمان پرتلند نوع(۵) ۵۴
سایر انواع سیمان پرتلند ۵۴
انبار کردن سیمان ۵۵
کوره گردنده خفته ۵۶
اجزای کوره گردنده خفته ۵۶
پیدایش و تشکیل رسها ۵۹
ساختمان عمومی رسها: ۶۴
خواص رسها ۶۹
انواع خاکها در رابطه با نسبت فراکسیونهای قطر ذرات مختلف: ۷۳
خاکهای سنگلاخی ۷۴
خاکهای شنی ۷۴
منابع : ۷۵
بخش اول :
کاشی
کلمه کاشی از واژه لاتین tegula مشتق شده از فعل tegere می‌باشد که معنی پوشاندن یا پوشش‌دادن است لازم به ذکر است که این واژه در زبان رومی‌ها به کاشی‌های بام اطلاق می‌شده کاشی را بعنوان قطعاتی مسطح سطحی از سفالینه پخته شده در نظر می‌گیریم که در کف‌ها و دیوارهای ساختمانها استفاده می‌شود و اغلب بخاطر ایجاد مانعی جهت نفوذ آب به بدنه کاشی و نیز جهت خلق رنگ و نقش متنوع آنها را لعاب می‌دادند معمولاً به لحاظ جنبه‌های عملی و زیباکاری از کاشی استفاده می‌گردد. یک سطح مفروش به کاشی و سطحی کاملاً‌ بهداشتی نفوذناپذیری در برابر آب و مناسب نظافت خواهد بود. و با وجود اینکه در مقابل آتش مقاوم است لیکن بخوبی گرما را در محیط پخش می‌نماید. معمولاً تزئین کاشی‌ها به روشهای مختلفی انجام می‌گیرد. گاهی اوقات تصویری واحد گاهی منظره‌ای کامل و زمانی نیز نقوش مرموز که البته ریشه در مسائل آموزشی دارد با باورهای نمادین ملل طرح این کاشی‌ها را تشکیل می‌دهند. گاهی اوقات فقط در مورد زیبائی سطحی کاشی بحث می‌شود که البته این نکته مهم نیز حکایت از اهمیت طرح‌ها بافت‌ها، لعاب‌های رنگی دارد که همیشه چشمها را خیره ساخته است. شکلهای کاشی بسیار متنوع است و اما وجه تشابه تمامی آنها در این است که فقط مناسب پوشش سطوح هستند( که معمولاً صاف و یکدست و گاهی اوقات نیز کوژ دارند) و به همین علت می‌توان به راحتی آنها را بدون ایجاد خسارت به ساختمان و از سطوح جدا ساخت. این خصوصیات سبب تمایز کاشی از دیگر پوششهای سرامیکی مانند آجرهای لعابدار، سفالینه‌های بدون لعاب، یا بلوک‌های کوچک لعابدار شده‌است. انواع مذکور معمولاً پس از نصب جزء لازم ساختمان به شمار می‌آیند و به آسانی نمی‌توان آنها را انتقال داد اساساً کاشی را جسمی دوبعدی یا دوکاره محسوب می‌کنند چرا که تمایز بین اثر ظاهری کاشی و کاربرد آن امری تقریباً محال است.۱
یکی از دلائل استفاده از کاشی مسئله محکم‌بودن، مقاوم‌بودن این ماده در مقابل حوادث طبیعی مانند باد، باران، آفتاب. عناصر شیمیای و کنش‌ها و واکنش‌های فیزیکی در ساختمان می‌باشد. کاشی که پوششی از لعاب روی آن می‌نشیند بعد از انجام مراحل پخت به دلیل شیشه‌ای بسیار مقاوم سخت و در مقابل جذب آب نفوذ‌ناپذیر می‌باشد. علاوه بر استحکام مناسب این ماده عوامل دیگری نیز در بکارگیری کاشی مؤثر بوده‌اند از جمله:۱- دسترسی آسان به مواد اولیه ۲- همآهنگی و هم‌سنخ‌بودن کاشی با آجر
۳-‌شرایط جغرافیایی اعم از آب و هوا ومنابع طبیعی و درست ۴- تنوع رنگ و انعطاف‌پذیری کاشی.۲
- تنوع رنگها و انعطاف‌پذیری کاشی- همانطور که ذکر شد آجر و کاشی از قابلیت انعطاف‌پذیری عجیبی برخوردارند به نحوی که می‌توان کاشی را به ریزترین قطعات ممکن( معرق) و بزرگترین قطعات درآورد. همچنین می‌توان این قطعات را در منحنی‌ها، طاق‌ها و قوس‌ها مانند تزئینات مقرنس نیز مورد استفاده قرار داد. «عنصر زیباشناختی مهمی که ایران برای معماری مساجد به ارمغان آورد رنگ‌آمیزی بیرون و درون است.» این رنگ‌آمیزی که با کاشی‌های الوان صورت می‌گیرد علاوه بر زیبایی و جذابیت برای تأثیرگذاری بر بخش‌هایی از معماری مانند محراب، رواق و کتیبه‌ها مؤثر بوده است چنان که « درک هیل» در کتاب معماری و تزئینات اسلامی می‌گوید:« تکنیک استفاده از رنگ برای مشخص‌کردن عناصر ساختمانی یا تریینی به منظور تأکید بر برخی قسمتهای ساختمان یا تزیین به صورت یک ویژگی همیشگی معماری اسلامی باقی‌مانده‌است. استفاده از کاشی‌های الوان فضای معماری اسلامی را دگرگون کرده و هیچ‌گاه در صدد آن نبوده که ماهیت معماری را تحت تأثیر خودش قرار دهد. بلکه بزرگترین قدرت کاشی تزیین الوان، تغییر مشکل یک ترکیب کاملاً ساختمانی به ترکیبی درخشان بود که در آن توده‌های معماری، طرحهای تزیینی و رنگ با یکدیگر درآمیخت در عین اینکه هر یک اصول و ویژگی خاص خود را دارند. ملاحظه می‌شود که استفاده از کاشی‌های الوان برای ارتقا معنوی و زیبایی فضای معماری به کار گرفته‌شده نه برای پوشاندن نقائص و کاستی‌های فضای معماری« اصولاً کاشی‌کاری برای تأکیدگذاری و تجلی بخشی بر اعضای ساختمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت نه به نیت پوشاندن زیر کار یا پنهان‌کردن خرده نقایص بنایی.» بنابراین به هیچ عنوان تزئینات معماری در ستیز با فضای معماری بر نیامده‌اند بلکه کاشی‌ها در کمال آرامش به بدنه معماری اسلامی تکیه‌‌زده‌اند و فضای بهشت‌آسا برای آرامش روح و روان ساخته‌اند.۱
انواع کاشی
از آثار بدست آمده چنین برمی‌آید که کاشی‌هایی که در اندازه‌های متفاوت چهارگوش و یا به شکل دایره یا اشکال غیرهندسی که در کنار کاشی‌های کتیبه‌ای به کار رفته‌ست قبل از ق ۱۲ میلادی ساخته‌نشده و نمونه‌های قبلی به صورت فاحشی با کاشی‌های کارگاه کاشان- که شاخص عالی‌ترین و فراوان‌ترین نمونه‌هاست- چه در کیفیت ساخت چه در مهارت نقاشی روی کاشی متفاوتند.۲
بعد از به کاربردن کاشی‌های مربع شکل کاشی معرق در سطوح داخلی و خارجی بنا که قابل استفاده بود به کار گرفته‌شد اما در روی گنبدها که در زمستان در معرق برف و یخبندان قرار می‌گرفت و در عوامل طبیعی تاب نداشت از آن استفاده نمی‌شد بلکه به جای آن کاشی‌هایی با ضخامت چند برابر کاشی معمولی استفاده می‌کردند که به کاشی نره‌ای نام داشت.  کلمة معرق که برای نوعی کاشی که استفاده می‌شود کلمه‌ای عربی‌ست و به معنای دژ- برج و باروری مستحکم و به معنای دیگر معقل از گره‌زدن زانوی شتر حاصل می‌شود و در کاشیکاری نقوشی که از ترکیب در خانه‌های شطرنج به شکل مربع و مربع مستطیل و از پیچش قطعات در جوار یکدیگر انجام می‌شود.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله مصالح کاشی سیمان و رسها ,
:: بازدید از این مطلب : 852
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه نقش پل در رابطه با شهر اصفهان

نقش پل در رابطه با شهر اصفهان

فهرست مطالب
مقدمه ۶
تاریخچه پل خواجو : ۱۱
تغییر کارکرد پل خواجو: ۱۳
تغییرات پل خواجو: ۱۵
تزئینات پل خواجو: ۱۷
تاریخچه سی و سه چشمه ( الله وردیخان ) : ۱۸
تغییر کارکرد سی و سه پل : ۲۱
تزئینات سی و سه سه پل : ۲۵
تعمیرات سی و سه پل ( الله وردیخان ): ۲۵
پلهای اولیه ۲۸
پل سازی تا عهد هخامنشی ۲۹
پل سازی در عهد آشوریها ۲۹
پل سازی در زمان اورارتوها ۳۳
پل سازی در عهد مادها ۳۴
پل سازی در عهد اشکانیان ۴۶
پل سازی در عهد ساسانیان ۴۸
پل کوار : ۵۰
پل تنگاب : ۵۰
پل مورد : ۵۰
پل پیرین : ۵۰
پل خیر آباد : ۵۱
پل سازی در دوران اسلامی ۵۵
پل سازی در قرن چهارم ۵۹
پل سازی در عصر غزنویان ۶۳
از این دوره چند سد و پل مخروبه باقی مانده که گویای تحرک معماری در پل سازی و سد ۶۳
پل سازی در دوره سلجوقیان ۶۵
پل سازی در دوره ایلخانیان ۶۸
پل سازی در دوره تیموریان ۶۹
پل سازی در عصر صفوی ۷۰
سی و سه پل ۷۱
پل خاجوا ۷۲
راه شمالی : ۸۰
راه مازندران – گیلان : ۸۲
پل سازی در دوره افشاریه ۸۳
پل سازی در دوره زندیه ۸۴
پل سازی در دوره قاجاریه ۸۴
معماری پلها ۸۷
استفاده از مهار چوبی در طاقها : ۱۰۲
کانه یا کنو : ۱۰۳
کنوهای آشکار : ۱۰۵
کتیبه ها : ۱۰۸
تاسیسات مربوط به پل : ۱۱۴
دیواره سازی : ۱۱۵
مصالح ساختمانی پلها : ۱۱۵
آسیب پذیری پلها ۱۲۰
احداث اتاق ۱۲۵
پل آصف الدوله _ کرج ۱۲۶
پل شاه عباسی محمد آباد _ قزوین ۱۲۶
موقعیت : ۳۷ کیلومتری جنوب قزوین، ده کیلومتری ۱۲۶
پل دلاک – قم ۱۲۷
موقعیت : در مسیر راه قدیمی تهران _ قم در نزدیکی ۱۲۷
پل هشت چشمه_ سرخ ده ساوه ۱۲۷
موقعیت : شمال غربی روستای سرخ ده، صد متری پل ۱۲۷
پل دودهک _دلیجان ۱۲۸
پل لوشان –  لوشان ۱۲۸
موقیعت:شهر لوشان ۲۸ کیلومتری جنوب شهر رودبار ۱۲۹
پل انبوه _ رودبار ۱۲۹
پل لاله دشت – کوچصفهان ۱۳۰
موقعیت : شهر کوچصفهان، خیابان طالقانی بر روی  نهر ۱۳۰
پل خشتی _ لنگرود ۱۳۰
موقعیت : شهر لنگرود در ۵۰ متری میدان انقلاب، بر ۱۳۰
پل فرح أباد_ ساری ۱۳۱
موقعیت : نزدیک شهرک فرح أباد( خزر شهر فعلی) واقع در ۱۳۱
پل آجی چای _ تبریز ۱۳۱
.موقعیت : شمال غربی شهر تبریز_ در مسیر خیابان خلبان ۱۳۲
نوع پلان: ۱۶ چشمها پایه ها با آب برهای نیم دایره و مثلثی ۱۳۲
پل سنگی – تبریز ۱۳۲
موقعیت : در شمال غربی شهر تبریز، بر روی تلخه رود ۱۳۲
با قوری چای. ۱۳۲
پل ابراهیم آباد – اردبیل ۱۳۳
موقعیت : در محله ای به همین نام، خیابان پاسداران بر ۱۳۳
پل ورسک – فیروز کوه ۱۳۳
موقعیت : بین کوههای فیروز کوه، و نزدیک روستای ۱۳۳
فهرست منابع و ماخذ : ۱۳۵
مقدمه
در ارتباط با شهرهائی که با رودخانه همراه بوده اند و نقش رودخانه عامل مهمی در حیات آنها داشته است پل مطرح می شود.اصفهان شهری در کنار رودخانه ی زاینده رود به همراه موقعیت خاص خویش در منطقه پر عبور از قدیم تا کنون در ارتباط با رودخانه نقش مهمی را در جهت سازه های مختلط با پل داشته است.
یهودیه و جی دو شهر در منطقه اصفهان امروزی به وسیله پل شهرستان به بخش جنوبی رودخانه زاینده رود مرتبط می شوند.
پل شهرستان دارای چندین اهمیت در منطقه به حساب می آید در درجه اول تنها راه ارتباطی با بخش جنوبی رودخانه و در درجه بعدی به عنوان مرکز کنترل در جهت ورود و خروج اجناس باجگیری شناسائی افرادی که به منطقه وارد و خارج می شود.
گفته میشود که پلی نیز در قبل از صفویه در منطقه اصفهان ساخته می شود و این پل در جای فعلی پل خواجو قرار داشته است و با طرح اندازی جدید توسط شاه عباس برای شهر اصفهان در جهت تقویت شبکه ارتباطی خویش که بر مبنای چهار باغ قرار داشته این پل مسدود می گردد که بعدها پل خواجو طراحی می شود.
البته بایستی توجه داشت که هنوز پل خواجو در این زمان طرح نبود و پل عباس آباد پلی که در این قسمت قرار داشته مورد توجه بوده است.
بستن پل خواجو به عنوان راه ارتباطی در جهت برگردان شبکه اقتصادی از جهت شرق به غرب بوده است وبعدا” که قدرت حکومتی صفوی در اصفهان پای محکم می کند شاه عباس با ساختن پل خواجو در این مکان شبکه سازی کالبدی اصفهان را کامل می سازد.
عاملی دیگری نیز در ساختن پلها در این شهر مورد توجه بوده و آن بنای این پلها به صورتی متفاوت از دیگر پلها در کشور. این عمل به صورت خاصی جامع عمل به خود پوشانیده است.
الف ـ نمای پلها شباهت به کاروانسرا در دوران صفویه دارد و مخصوصا” با توجه به قسمت شاه نشین پل و بر جهان ابتدا و انتهای این شباهت بیشتر می گردد.البته این شباهت را شاید بایستی در جهت ارتباطات بین شهری مطرح میگردد و پل همین موقعیت را در دو قسمت رودخانه ایفا می کند.
ب ـ حجم پلها شبیه به حجم پلهای اروپایی قرون رنسانس است(فلورانس ـ ونیز) که در ارتباط با مردم ساخته میشوند ـ فرم غرفه هائی به عنوان فروش تفریح چایخانه ها و غیره که پلهای دوران صفویه نیز شاید در این جهت تقلید شده باشند ولی به علت موقعیت سوق الجیشی که پیدا میکند شاه عباس را از این تفکر منصرف میسازد.
این دو عامل (الف و ب ) با منظر شهری ارتباط خاص بر قرار می سازند مجموعه بیشه ها ـ رودخانه و بالاخره عمارتی میان آب حتی در این مسئله کاربدان جای می رسد و مسئله ارتباطی پل در مرحله دوم قرار می گیرد. دو پل الله وردیخان و خواجو از نظر فنی ساختمان نیز در حدی مطرح می شوند که صرف نظر از عامل عبوری به عنوان پل مطرح کننده مسئله تقسیم آب تفریح و بالاخره داد و ستد مردم قرار می گیرند.بخش تقسیم آب پل خواجو شاید با جرا‍‏‎‏‏ٌت بتوان به عنوان یک شاهکار فنی ساختمانی مطرح ساخت که امروزه با پیچیدگی فراوانی در کیلومتری به چند دورتر صورت می گیرد. عامل تقسیم آب به همراه مادیها( جویهای تقسیم به اراضی آب ) در سطح منطقه جز طرحهای مهندسی و طرح انداز صفوی شیخ بهائی دانست در جمع سازه های کالبدی شهر اصفهان به خوبی قدرت حکومتی مشاهده می گردد که این قدرت با سیاست خاص برنامه ریزی شهری و با شناخت بر عوامل اقتصادی مردم که همه چیز را تابع خویش می کند چگونه قدمت و استحکام خویش را در جامعه ای پایدار ساخته و حتی بعد از انقراض قدرت حکومتی به عنوان استثنا ٌ در تاریخ این شهر با تمام آن خصوصیات با جزئی تغییرات قدرتهای حکومتی دیگر باقی و بر جا می ماند.
مراحل اهمیت رودخانه به همراه پلهایش به صورت زیر می توان عنوان کرد:
الف ـ یهودیه قلعه تبرک جی به همراه پل شهرستان پل مارنان.
ب ـ مسجد جامع میدان کهنه، قلعه تبرک پل شهرستان،پل مارنان.
ج ـ مسجد جامع میدان نقش جهان، چهار باغ، پل الله وردیخان.
د ـ مسجد جامع میدان نقش جهان،چهارباغ. پل الله وردیخان،پل مارنان، پل خواجو.
چهار باغ برای شاه عباس در طرح جدید شهری که عنوان می کرد اهمیت زیادی داشت و در این جهت بود که می خواست اولاٌ قدمت و کشش شاهرگ اقتصادی بازار را از طرف شرق به غرب برگردانیده شود. دوما” با تضعیف این عامل اقتصادی عامل بعدی یعنی پل شهرستان ضعیف می شد و در نتیجه دیگر آن کنترل هائی که گذشت مفهومی برای آن پل پیدا نمی کرد و پل الله وردیخان در انتهای چهار باغ اهمیت می یافت. در جهت تقویت پل الله وردیخان شاه عباس حتی به ایجاد منطقه ای ارمنی نشین در زیر رودخانة زاینده رود در بخش جنوبی غربی می کند و عبور و مرور ارامنه از پل الله وردیخان باعثی بر رونق این پل و شبکه چهارباغ می گردد.اساس شبکه بندی سازه اصفهان صفوی بر روی بازار از مسجد جامع میدان نقش جهان خیابان چهارباغ و رودخانه زاینده رود قرار دارد.پل خواجو اهمیت خاصی در این زمان داشته و با ساختن قصری خصوصی در ابتدای آن (قصر میرزا علیخان ) در واقع عبور و مرور از روی این پل بسته می شود.
طرح جامع شهر صفوی اصفهان با در نظر گرفتن عامل آب بعنوان عصاره حیات جامع مطرح شده و با توجه به این تمام فرمهای شهری انجام میگیرند .
طراحی براثر مادیها طراحی که منشع از سرچشمه اصلی بوم یعنی زاینده رود میگردد . طراحی بر اساس خیابانهای جدید مانند چهارباغ و چهارباغ صدر که مجددا” براساس عامل اقتصادی که بعد ازعامل کشاورزی مرحله قبل بعنوان تجارت زندگی روزمره به همراه بازا رو عبور از پلهائی که از رودخانه ی زاینده رود می گذرند و بالاخره خود رود خانه ای زاینده رود با انجام تقسیمات حیاتی آب در کننده هائی چون پل خواجو و تفریگاههای چون پل الله وردیخان مطرح میشود .
موقعیت امروزی سازه کالبدی شهر اصفهان چیست ؟ چندین پل مجموعهای مختلف و اهمیتها … پلهای امروز بر روی زاینده رود که نقشی در حیات اصفهان بازی میکنند عبارتند از:
الف ـ پل خواجو
ب ـ پل الله وردیخان
ج ـ پل آذر
د ـ پل فلزی
ه ـ پل وحید
و ـ پل بزرگمهر
پلهای آذر ، فلزی ، وحید با توجه به ابعادشان بایستی جوابگوئی مهمی در حیات اصفهان داشته باشند بخصوص با ممنوعیت کامیون و اتوبوس از پلهای خواجو و الله وردیخان اما می بینیم که چه بی حساب این سه پل اخیر برروی زاینده رود زده شده اند و شاید فقط در مرحله ای پل وحید بتواند جوابگوی صحیح نیاز به شهر بشود .
پل الله رودیخان درست در محور مقابل چهارباغ مرکز حیاتی شهر صفوی اصفهان مطرح میشود و از طرف دیگر پل خواجو نیز در همین موقعیت را با چهار باغ صدر بازی  می کند در صورتیکه پل آذر مطلقا” درچنین وضعی قرار ندارد و پل فلزی تقریبا به علت کور بودن یکطرفه بودن خیابان منتظری در مقابل خیابان حکیم نظامی عملکرد صحیح خود را ندارد و تنها شاید منهای پل وحید با تکمیل شبکه اتوبان کمربندی اصفهان در جهت ارتباط با خیابانهای خیام و وحید و شریان ارتباطی بین شمال و جنوب کشور از طریق جاده تهران و جاده شیراز و ذوب آهن و شهر کرد مفهومی واقع به خود گیرد .
درجمع مطالب گذشته دقیق به مهم بودن پلهای الله وردیخان و خواجو از نظر مردم و ارتباطات شهری پی می بریم و این بدان معنی است که امروز نیزبا اینکه سه پل جدید بر روی رودخانه شهر موجود هستند ولی این دو  پل نه ازرونق افتاده اند و نه خود را باخته دارند .

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه نقش پل در رابطه با شهر اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 709
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه نقش مهندسی Piping در پروژه های ساختمانی

نقش مهندسی Piping در پروژه های ساختمانی

فهرست مطالب
نقشه ها و مدارک مورد نیاز در طراحی Piping 4
دیاگرام جریان یا فرآیند (PFD) 6
دیاگرام لوله کشی به همراه ابزار دقیق (P&ID) 6
Line List 8
لیست تجهیزات (Equipment List) 8
Piping Specification 9
Plot Plan 10
نقشه های طراحی Piping 12
مدلهای اشل (Scale) و نقشه های مرکب ۱۳
نقشه های ایزومتریک Piping 14
ایزومتریک ساپورت ۱۵
نقشه های بازرسی تیم در حال سرویس ۱۶
Material of Piping 16
Line Direction Change 24
موارد استفاده از Bend 26
اقلام مورد استفاده در تغییر سایز Line Size Reduction 26
انواع شیرهای نوع دروازه ‌ای (Gate Valves) 32
Solid wedge gate valve: 32
Double disc parallel-seatgate valve: 33
Double disc (splitwedg lgate valve): 33
Single seat single disk gate valve: 33
Single disk parallel seat gate valve: 34
Plug gate valve: 34
Plug valve: 34
Line blind valve: 35
شیرآلات مناسب برای تنظیم جریان ۳۵
Reqular disk glob valve: 36
Plug Type disk globe valve: 36
Wye body globe valve: 36
Composition globe valve: 36
Double disk globe valve: 37
Needle valve: 37
Squeeze valve: 37
Pinch valve: 37
Rotary ball valve: 38
Butterfly valve: 38
Swing check valve: 39
Tiling check valve: 40
Piston check valve: 40
Lift check valve: 40
Stope check valve: 41
Ball check valve: 41
Wafer check valve: 41
شیرهای کنترل و تنظیم کننده های فشار ۴۱
۸-۸ ۴۱
لوله کشی انعطاف پذیر (flexible piping) 52
انواع تکیه گاههای وزنی ۵۴
انواع مهارکننده های صلب ۵۸
فصل دوم ۷۷
مقدمه ۷۸
بخش سوم ۱۰۲
بخش چهارم ۱۰۵
بخش پنجم ۱۰۷
بخش ششم ۱۰۸
مهندسی Piping سه شاخه کلی را شامل می شود:
۱) Material of Piping
2) Supporting & Stress Analyse
3) Design
در این جا به بررسی مدارک مورد نیاز برای شروع یک پروژه در یک واحد فرآیندی می پردازیم هر پروژه شامل سه بخش و یا سه مرحله می باشد که شرکتهای مجری انجام پروژه براساس نوع فعالیت تقسیم بندی می شوند. سه بخش کلی پروژه عبارتند از:
۱) Engineering 2) Procurment 3) Construction
مرحله اول: بخش مهندسی یا همان بخش طراحی انجام پروژه می باشد.
مرحله دوم: تهیه ابزار آلات لازم برای انجام پروژه می باشد.
مرحله سوم: ساخت و ساز پروژه می باشد.
شرکتهای مختلف بنا به نوع فعالیت به شرکتهای EPC یا EP و یا PC تقسیم بندی می شوند عمده شرکتهای معتبر در این صنعت از نوع شرکتهای EPC هستند.
در این مرحله به معرفی نقشه ها و مدارک مورد نیاز برای انجام یک پروژه می‌پردازیم.
نقشه ها و مدارک مورد نیاز در طراحی Piping
به منظور انجام فعالیتهای مربوط به یک پروژه لازم است که یک تیم پروژه تحت نظر یک مدیر پروژه مشغول شوند. مدیر پروژه مسئول و کنترل کننده تمامی فعالیتها بوده و پاسخگوی مسائل مربوط می باشد. افراد مشغول در انجام پروژه مسائلی از قبیل طراحی مهندسی، زمان بندی و قیمت تمام شده را در موارد مختلف به مدیر پروژه ارائه می کنند که البته معمولاً این موضوع شامل مسائل فنی پروژه نمی شود.
دپارتمان مهندسی مکانیک مهندسین را برای انجام یک پروژه خاص در زمینه های زیر بکار می گیرد. این زمینه ها عبارتند از: طراحی سیستمها و تجهیزات، ساخت و گرمایش و تهویه مطبوع و نیز طراحی تیم های Piping.
مهندسین Piping موظفند پروژه را طوری هدایت کنند که اهداف نهایی پروژه تامین شود برخی از این مسئولیت ها شامل موارد زیر است:
- انجام مراحل طراحی مهندسی کارخانه فرآیندی و ارائه طرح سیستم Piping
- تحلیل تنش لوله‌ها
- طراحی تکیه گاه‌ها
- پیشگیری از واماندگی و خروج سیال از سیستم
- به پایان رساندن موارد مشخص شده در قرارداد پروژه
- ارتباط با بخشهای دیگر پروژه به منظور هماهنگی میان تمام گروه‌های مربوطه
و تطابق لازمه با مشخصات استاندارد، مشخصات فنی، برنامه زمانبندی تعیین شده و در نهایت بودجه در نظر گرفته شده است.
برای کنترل تمامی فازهای طراحی، آنالیز، تدارکات، ساعت و نصب لوله ها و تکیه گاهها و سایر قسمتهایی که در شکل گرفتن تیم Piping لازم است سندهای فنی موجگود است که ابزار و روشهای لازم را فراهم می کنند.
مهندسین Piping با مطالعه دقیق نیازها تشخیص می دهد که چه مدارکی لازم است و در چه زمانی باید مورد استفاده و یا برای تایید به دیگر اعضای پروژه تحویل داده شود.
مدرک های مورد نیاز در مهندسی ‍Piping شامل موارد زیر است:
• دیاگرام جریان یا فرآیند Process Flow Diagram (PFD)
• دیاگرام لوله کشی به همراه ابزار دقیق  Piping and Instrument Diagram (P&ID)
• Line List لیست خطوط
• Piping Specification مدارک محدود و یا مشخصات فنی کار
• Plot Plan جانمایی کلی واحد فرآیندی
• Piping Layout نقشه های طراحی لوله کشی
• ایزومتریک لوله کشی Piping Isometric
• ایزومتریک ساپورت Support Isometric
• نقشه های مرکب
• نقشه های قیود و تکیه گاهها
• مدل اشل Scale Model
• گزارشهای مربوط به تحلیل تنش
• نقشه های مربوط به بازرسی در حال سرویس
• گزارش تغییرات در طراحی
دیاگرام جریان یا فرآیند (PFD)
نقشه شماتیکی است که تعریف کلی از فرآیند سیستم را توسط نمایش تجهیزات و خطوط اصلی فرآیند همراه با مشخصات پروسی این خطوط ارائه می دهد این مشخصات عموماً شامل درجه حرارت و فشار کاری (عملیاتی)، دبی جریان، دانسیته و ویسکوزیته، میزان و یا درصد عناصر مهم در خطوط مختلف می باشد. این مهم توسط مهندسی شیمی- فرآیند آماده شده و هدف پروژه و نحوه فعالیت کارخانه را از لحاظ جریان فرآیند معین می کند این دیاگرام در مرحله Basic Design ایجاد می شود.
دیاگرام لوله کشی به همراه ابزار دقیق (P&ID)
سندی که براساس P.F.D پایه گذاری می شود وی با جزئیات کاربردی
Piping and Instrument Diagram می باشد.
این دیاگرام مشخصات فرآیندی تجهیزات، اجزاء و اقلام مورد نیاز در سیستم لوله کشی نیازهای ابزار دقیق و محل قرارگیری آنها، نحوه اتصالات لوله ها را بین تجهیزات مختلف، سیستم عایق بندی، سایز لوله ها، کلاسهای مختلف کاری براساس نوع سرویس و فشار کاری (Rating)، خطوط شیبدار و مقدار شیب، جهت جریان و… را براساس شماره خطها نشان می دهد. نکته قابل توجه در توضیحات بالا این است که آندسته از اقلام لوله کشی که در طراحی Piping Layout (چیدمان لوله‌کشی) مورد نیاز واقع می شوند در نقشه P&ID دیده نمی شوند. از جمله زانویی ها که دقیقاً بستگی به طریقه چیدمان لوله کشی دارند.
نکته دیگر در این مبحث این است که مجموعه سرویس که تعیین کننده جنس لوله و فشار کاری که اصطلاحاً Rating می گویند را با کلاس کاری نمایش می دهند. نکته بعدی که در (P&ID) به آن اشاره می شود.
که برای ارجاع به Line List پروژه Piping بکار می رود این شماره تا وقتی که پارامترهای طراحی تغییر نکند ثابت باقی خواهد ماند لذا وقتی یک شماره خط تغییر می کند.
باید انتظار داشت که برخی از پارامترها از قبیل سرویس خطوط (سیالی که در داخل لوله جریان دارد)، ماده بکار رفته، دما، فشار و یا هر ترکیب دیگری از این خصوصیات تغییر کرده باشد.
به طور خلاصه شماره خطوط شامل اطلاعات زیر است:
- قطر اسمی
- سرویس داخل لوله
- اعدادی که شماره خط را مشخص می کند
- کلاس کاری
بعنوان مثال CWS-1005-150CS-16 یک شماره خط است که به ترتیب از سمت راست مشخص کننده لوله با قطر اسمی ۱۶ اینچ و کلاس کاری ۱۵۰CS به معنای ۱۵۰ پوند rating و جنس کربن استیل CS و شماره خط ۱۰۰۵، در یک سیستم تغذیه آب سرد Cooling Water Supply.
Line List
اعداد نشانگر شماره خط در P&ID به منظور مشخص شدن در لیست خط
(Line List) در نظر گرفته می شوند. لیست خط شامل تمام خطوط پروژه می شود که با توجه به سیستم مربوطه و سپس با توجه به اعداد نشانگر طبقه بندی می شوند. این لیست تمام پارامترهای طراحی خط مربوطه شامل قطر لوله، ضخامت دیواره، نوع سیال، دمای طراحی و دمای کاری جنس ضخامت عایق و استاندارد بکار رفته را در بر می گیرد. علاوه بر Line List اکثر پروژه ها لیستی از شیرهای مورد استفاده در سیستم Piping نیز دارند شماره شیر که برای هر شیر بطور منحصر به فرد تعیین می شود، سیستم مربوطه، کلاس و احتمالاً نوع شیر را مشخص می کند؛ نمونه Line List در ادامه آورده شده است.
لیست تجهیزات (Equipment List)
این مدرک تجهیزات را که باید در محدوده واحد فرآیند یا واحدهای جانبی قرار گیرند همراه با شماره بندی توضیحات فرآیندی لیست می کند. نمونه لیست تجهیزات در ادامه آمده است.
Piping Specification
مدرکی است که براساس استانداردهای مختلف طراحی خارج می شود. چکیده استانداردهای طراحی است. این مدرک محدودیت های کاری را در طراحی و خرید و ساخت و ساز و… براساس مسائل اقتصادی منطقه، مسائل فنی و هماهنگی گروههای مختلف کاری ایجاد می شود. این مدرک در حقیقت بایدها و نبایدهای موجود در استاندارد را پوشش می دهد.
مزیت های این مدرک شامل موارد زیر است:
۱- جلوگیری از اتلاف دقت  در پروژه در مراجعه به تک تک استانداردها.
۲- سلیقه ای کار نشدن پروژه و یک دست و تیپ بودن کار.
۳- جلوگیری از اشتباهات فنی در مسائل حائز اهمیت.
۴- مسائل و محدودیت اقتصادی منطقه در موجود و یا نبودن امکانات ساخت و یا خرید از جمله مهمترین Specها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- Piping Material Specification (P.M.S)
- Insulation Specification
- Painting Specification
- Supporting Specification
Plot Plan
Plot Plan یکی از مدارک مهم وکلیدی می‌باشد که طی فاز مهندسی ایجاد می‌گردد و از آن برای جانمایی تجهیزات و قسمتهای مختلف مانند واحدهای پروسس، لوله کشی و… و همچنین ثبت روال فعالیتهای عمده مهندسی و ساخت استفاده می گردد.
Plot Plan واحد فرآیند عبارت است از یک نقشه آرایش یافته که مشخص کننده محدوده کار یک کارخانه، جاده، ساختمانهای صنعتی و غیرصنعتی، تجهیزات و محل قرارگیری آنها سازه های مورد نیاز واحد، مانند Piperack (سازه ای است که لوله به صورت دسته بر روی آن قرار می گیرد) و… که این موارد برای یک فرآیند مشخص طراحی می گردد.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه نقش مهندسی Piping در پروژه های ساختمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 962
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله پیشنهاد معماری برای شهر سنندج

پیشنهاد معماری برای شهر سنندج

در شهر سنندج طبق نتایج همدمای مؤثر ۷۷ درصد اوقات سال احساس سرما وجود دارد و حدود ۳ درصد شرایط گرم وجود دارد و حدود ۲۰ درصد آسایش حرارتی برقرار است . بنابراین اولویت  معماری در شهر سنندج مقابله با سرمای هوا در طول سال مخصوصاً فصل پاییز و زمستان می باشد . در مرحله دوم باید تا حد امکان با گرمای طاقت فرسایی تابستان مقابله نمود. بجز پیشنهادات که در معیار ماهانی برای شهر سنندج شده است می توان پیشنهادات زیر را برای بیشتر کردن محدوده آسایش حرارتی بکار برد .
الف )‌در خصوص مقابله با سرما پیشنهادات زیر  را می‌توان بکار برد :
پیشنهاد اول :
فضاهای داخلی ساختمان از همدیگر تفکیک شود و هر کدام به اندازه‌ مورد نیاز گرم شوند – مثلاً لزومی ندارد که به طور دائم اتاق خواب یا حمام و بعضی فضاهای غیر ضروری را گرم نگه داریم . همچنین می توانیم به وسیله نصب در ، در بین فضای داخلی منزل و راه پله‌ای که به بالا می رود از اتلاف گرما جلوگیری نمود.
پیشنهاد دوم :
استفاده از پنجره های که در سقف منازل تعبیه می شوند برای ورود به نور خورشید در فصل زمستان مفید هستند ولی شکل استفاده از این پنجره ها در فصل تابستان با عبور نور و انرژی خورشید به داخل منازل باعث گرم شدن فضای داخلی ساختمان می شوند. برای ا مقابله با گرمای ورودی از این پنجره ها در فصل تابستان باید از سایه بانها استفاده شود . البته تعبیه یک دریچه قابل باز و بسته شدن در این پنجره ها می تواند جهت ایجاد کوران در فضای ساختمان برای فصل گرم مؤثر باشد .
پیشنهاد سوم :
استفاده بهینه از وسایل گرمای زای داخل ساختمان می تواند اتلاف انرژی را به حداقل برساند برای نمونه می توان امتداد لوله را در فضای منزل طولانی تر کرد تا هوای گرم تر دیرتر به خارج منزل هدایت شود یا میتوان با گذاشتن یک مخزن آب کنار بخاری از گرمای مخزن آب استفاده کرد . در نهایت با درزگیری روزنها و استفاده از پنجره های دوجداره می توان اتلاف حرارت را به حداقل رساند .
پیشنهاد معماری برای شهر سنندج
پیشنهاد دوم :
پیشنهاد سوم :
نتیجه گیری نهایی درباره میزان آسایش اقلیمی
نتیجه گیری کلی درباره میزان سازگاری عناصر معماری قدیم و جدید با اقلیم شهر سنندج
معیار آسایش ماهانی برای شهر سنندج
رطوبت،‌بارندگی و باد:
نتایج تطبیق پلانهای تهیه شده عناصر اقلیمی معماری قدیم و جدید با پیشنهادات معماری ماهانی در سنندج

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله پیشنهاد معماری برای شهر سنندج ,
:: بازدید از این مطلب : 894
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله تعمیر و نگهداری موزه ایران باستان

تعمیر و نگهداری موزه ایران باستان

فهرست
تاریخچه
سردرباغ ملی
معرفی بنا
شناسایی فنی و روش ساخت درها
آسیب شناسی
طرح مرمت
گزارش تصویری عملیات
موزه ایران باستان
دوران پیش از تاریخ
مجموعة تاریخی و لرستان
موزه دوران اسلامی
مجموعه مهر و سکه
تاریخچه

سر در باغ ملی عمارتی است ساخته شده بسال ۱۳۴۰  هجری قمری.این عمارت بر سکوی عمارت دیگری در همین مکان و با شمایلی نه چندان بی شبا هت با بنای اولیه ساخته شد.درشمال عمارت سردر باغ ملی میدانی بوده که تمرینات نظامی قشون ،در عهد قاجار در آن انجام می پذیرفته ،وبه نام میدان مشق معروف بوده است.میدان مشق حد فاصل بین خیابانهایی بوده که امروزه با نامهای خیابان سرهنگ سخایی درشمال ،خیابان امام خمینی در جنوب ،خیابان سی تیردرغرب و خیابان فردوسی درشرق داشته نامیده می شود.میدان مشق از میادین عهد فتحعلیشاه قاجار می باشد ودر آن دوره تنها بنای موجود درآن، ساختمان قزاقخانه در شمال آن بوده است. در،ورودی ضلع جنوبی این میدان بنای سر دری وجود داشته که پس از تغییر کاربری میدان از محل تمرینات نظامی به باغ ملی،که درعهد سردار سپهی رضا خان اتفاق افتاد،عمارت سر درقبلی،مشخص گردد که این عمارت قبلی تخریب ودر جای آن عمارت فعلی بنا گردید. بر اساس تصاویر بر جای مانده از عمارت مشابهت زیادی با عمارت تخریب شده قبلی دارد.میدان باغ ملی بعد ها با ساخته شدن عمارت های دولتی در آن رفته رفته موجودیت باغ مانند خود را از دست دادو با ساخته شدن ساختمانهای شهربانی کل کشور، ساختمان موزه ایران باستان،ساختمان شرکت نفت ایران و انگلیس ،ساختمان وزارت خارجه و کتابخانه ملی در آن بصورت مرکز ساختمانهای اداری درآمد و ازآن میان تنها عمارت سردر باقی ماند ونام آن سینه به سینه با نام باغ ملی تداوم یافت.بر دروازه های عمارت سر در باغ ملی یک سال پس از اتمام بنا، درهایی نصب گردید که بسیار با شکوه و زیبا بودند و خوشبختانه با گذشت زمان و بی مهری آن، هنوز هرچند با پذیرش آسیب اما درها پای برجای مانده ا ند.

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله تعمیر و نگهداری موزه ایران باستان ,
:: بازدید از این مطلب : 704
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

معماری سرای دوستی (مرکزنگهداری کودکان خیابانی)

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول :
مطالعات اقلیمی و جغرافیائی منطقه:
۱-۱- خلاصه روند دویست ساله توسعه و گسترش شهر تهران:
۱-۱-۱- تاریخچه هسته تاریخی شهر تهران و مراحل توسعه فیزیکی شهر تهران
۲-۱-۱- ساختار جمعیتی شهر تهران
۲-۱- موقعیت جغرافیائی
۳-۱- موقعیت طبیعی
۴-۱- پهنه بندی خطر زمین‌لرزه در تهران
۵-۱- ویژگیهای اقلیمی:
۱-۵-۱- دما
۲-۵-۱- میزان بارش
۳-۵-۱- رطوبت نسبی
۴-۵-۱- روزهای یخبندان
۵-۵-۱- روزهای بارانی
۶-۵-۱- باد
۷-۵-۱- تأثیر جهات وزش باد در ساختمان
۸-۵-۱- تأثیر جهات تابش خورشید در استقرار ساختمان
۹-۵-۱- ارتفاع بناها
۱۰-۶-۱- بررسی و نتیجه‌گیری از آمارهای موجود جغرافیائی و اقلیمی منطقه
۷-۱- احکام و ضوابط طراحی معماری
منابع و ماخذ فصل اول
فصل دوم:
تعریف و تبیین موضوع پروژه و نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع:
۱-۲- تعریف و تبیین موضوع
۲-۲- تعریف کودک
۱-۲-۲- تعریف کودکان خیابانی
۳-۲- تاریخچه کودکان خیابانی
۴-۲- وضعیت کودکان خیابانی در جهان
۱-۴-۲- وضعیت کودکان خیابانی در ایران
۵-۲- «کودک در خیابان» و «کودک خیابان»
۶-۲- عوامل موثر بر خیابانی شدن کودکان
۷-۲- بزهکاری و بزهدیدگی کودکان خیابانی
۸-۲- وضعیت بهداشتی کودکان خیابانی
۹-۲- وضعیت روانی- اجتماعی کودکان خیابانی
۱-۹-۲- مدرسه (اجتماع)
۲-۹-۲- وضعیت روانی
۳-۹-۲- مشکلات رفتاری
۱۰-۲- اقدامات ملی انجام شده در مورد این کودکان
۱-۱۰-۲- سازمان بهزیستی
۲-۱۰-۲- شهرداری
۳-۱۰-۲- سازمان بین‌المللی
۱۱-۲- آمار کودکان خیابانی
۱۲-۲- نتایج بدست آمده از تحقیق دکتر رسول روشن در رابطه با وضعیت زیستی، روانی و اجتماعی کودکان خیابانی ایران
۱۳-۲- مقالات برخی از جرائد در مورد وضعیت نابسامان کودکان خیابانی
۱۴-۲- نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع فوق
۱۵-۲- پیوست مقالات جرائد در مورد وضعیت نابسامان کودکان خیابانی
منابع و ماخذ فصل دوم
فصل سوم:
مباحث عمومی مرتبط با پروژه:
۱-۳- مصاحبه با آقای دکتر اقلیما (عضو هیئت علمی دانشکده بهزیستی و توانبخشی کشور)
۲-۳- مصاحبه با خانم کاووسی (کارشناس قسمت آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران)
۳-۳- مصاحبه با خانم قلی‌زاده و آقای نریمانی (افراد فعال در رابطه با کمک به این کودکان
۴-۳- مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک
۵-۳- راهکارهائی برای جلوگیری از بوجود آمدن یا کاهش کودکان
خیابانی
۶-۳- روانشناسی دوران نوجوانی
۱-۶-۳- حالات روانی و عاطفی در نوجوانان
۲-۶-۳- شناخت خصوصیات فیزیکی کودکان و نوجوانان
۷-۳- کودک، معماری و فضا
۱-۷-۳- دریافت حسی و هوشی فضای معماری
۸-۳- معماری برای کودکان
۹-۳- طراحی فضا با توجه به مشکلات رفتاری و روانی کودکان و
نوجوانان
منابع و ماخذ فصل سوم
فصل چهارم:
بررسی مراکز کودکان خیابانی متناظر با طرح مجموعه مورد نظر خارجی و نقد و بررسی بازدیدهای انجام شده از مراکز داخلی:
۱-۴- مراکز خارجی:
۱-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی ترکیه
۲-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی کنیا
۳-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی برزیل (شهر مارینگا)
۴-۱-۴- پروژه ملی کودکان خیابانی فیلیپین (از سال ۱۹۸۶ تا کنون)
۵-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی هندوستان
۶-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی آفریقای جنوبی
۷-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی کانادا
۲-۴- مراکز داخلی:
۱-۲-۴- مجتمع خدمات رفاهی- بهزیستی سبزوار
۱-۱-۲-۴- موقعیت
۲-۱-۲-۴- اجزاء طرح
۳-۱-۲-۴- معرفی کم و کیف معماری طرح
۲-۲-۴- بازدید و تحلیل مرکز کودکان خیابانی قرنطینه یاسر
۳-۲-۴- بازدید از مراکز بعثت و شبانه‌روزی عاصف
۴-۲-۴- بازدید از مراکز کودکان خیابانی اسماعیل محمدی
منابع و ماخذ فصل چهارم
فصل پنجم:
معرفی سایت پروژه:
۱-۵- موقعیت شهری منطقه ۱۵ تهران
۱-۱-۵- تراکم جمعیت و کمبود امکانات رفاهی
۲-۱-۵- بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده‌های ساکن منطقه ۱۵ تهران
۲-۵- کاربری پیشنهادی در طرح تفضیلی
۳-۵- زمین پروژه و قابلیتهای آن
۱-۳-۵- جنسیت خاک سایت
۲-۳-۵- آب در منطقه طرح
۳-۳-۵- کوههای متصرف در منطقه طرح
۴-۳-۵- موقعیت گسل زلزله نسبت به منطقه طرح
۵-۳-۵- بررسی معیارهای مربوط به محیط طبیعی و جغرافیا
۶-۳-۵- دسترسیهای سایت
۱۰-۵- چکیده
منابع و ماخذ فصل پنجم
فصل ششم:
بررسی ابعاد، استانداردها و چگونگی تعیین برنامه‌ریزی فیزیکی:
۱-۶- تعیین برنامه‌ریزی کالبدی سایت
۱-۱-۶- ساختمان اداری
۲-۱-۶- ساختمان خوابگاه
۱-۲-۱-۶- قسمت خوابگاه‌ها
۲-۲-۱-۶- آشپزخانه
۳-۲-۱-۶- محل ذخیره مواد و سردخانه
۴-۲-۱-۶- محل تهیه غذا
۵-۲-۱-۶- محل طبخ
۶-۲-۱-۶- محل غذاخوری
۱-۶-۲-۱-۶- سرو غذا
۲-۶-۲-۱-۶- سرویسها
۷-۲-۱-۶- رختکن و سرویسها
۸-۲-۱-۶- محل پارک ماشین و بار انداز
۹-۲-۱-۶- رختشویخانه
۱-۹-۲-۱-۶- منطقه یا آماده‌سازی
۲-۹-۲-۱-۶- قسمت شستشو
۳-۹-۲-۱-۶- قسمت خشک کن
۴-۹-۲-۱-۶- محل اتوکشی
۳-۱-۶- ساختمان اجتماعات
۱-۳-۱-۶- سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر سر پوشیده)
۲-۳-۱-۶- نمازخانه
۳-۳-۱-۶- کتابخانه
۱-۳-۳-۱-۶- جا برای گذاشتن وسائل
۲-۳-۳-۱-۶- مخزن کتاب
۳-۳-۳-۱-۶- سالن مطالعه
۴-۱-۶- ساختمان آموزشی
۱-۴-۱-۶- گالری
۲-۴-۱-۶- کلاسهای آموزشی
۳-۴-۱-۶- آتلیه‌ها (کلاسهای هنری)
۴-۴-۱-۶- سمعی و بصری
۵-۱-۶- کارگاههای تخصصی
۱-۵-۱-۶- نکاتی در زمینه طراحی و برنامه‌ریزی کارگاهها
۱-۱-۵-۱-۶- محوطه انبار و نگهداری
۲-۱-۵-۱-۶- محوطه تدریس
۳-۱-۵-۱-۶- ماشین‌آلات
۶-۱-۶- غرفه‌های فروش و تریا
۷-۱-۶- فضاهای سبز و ورزشی
۸-۱-۶- نگهبانی
۲-۶- سازه
۳-۶- تاسیسات
۱-۳-۶- گرمایش
۲-۳-۶- حرارت مرکزی
۳-۳-۶- تهویه
۴-۳-۶- خنک‌سازی مکانیکی
۵-۳-۶- تهویه مطبوع
۴-۶- نتیجه‌گیری جهت ریختن برنامه فیزیکی طرح
منابع و ماخذ فصل ششم
فصل هفتم:
توضیح روند طراحی و شکل‌گیری احجام در سایت
فصل هشتم:
نقشه‌های طراحی شده در مورد سایت سازمان بهزیستی کشور برای استفاده کودکان خیابانی (برای دوستی)

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه معماری سرای دوستی مرکزنگهداری کودکان خیابانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1023
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله سبک معماری سرای گلشن

سبک معماری در مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی

قبل از اینکه به مصرفی و بررسی بناهای مورد بحث بپردازیم، لازم است که تعدادی از کلمات به کار رفته در متن را مصرفی و معانی و مفاهیم و مورد امتهایی که از نظر ما به یا کلمات تعلق می گیرد را بیان کنیم.
سرا: به بنایی گفته می شود که حیاط در میانه دارد و دور تا دور حیاط را حجره هایی در یک یا دو طبقه فرا گرفته اند.
تیمچه: این فضا به عوض حیاط، فضایی مسقف دارد که دور تا دور آن حجره ها در یک یا دو طبقه قرار دارند. سقف اغلب تیچه ها پر کار است و نورگیرهایی دارد.
بازانداز: محلی که در آن اجناس تخلیه و بارگیری می شوند.
دالان: فضای ممتد مسقف که ارتباط بین بناهایی مثل سرا و تیمچه را با راستة بازار یا بقیه قسمتها فراهم می سازد.
بازشوی چوبی : در و پنجره ای که با چوب ساخته و تزئین شده است و می تواند با لولا جابه جا شود یا به کل برداشته شده، کنار گذاشته شود.
v      در بررسی موارد خاص هر جا معانی و مفاهیم جدا از بحثهای معمارانه دریافت کردیم از علامت (*) در مصرفی آن استفاده کردیم، اغلب این دریافتها درونی بوده و بحثی دربارة آن صورت نگرفته و فقط در جهت بیان تأثیرات فضایی بر روح و روانمان بازگو شده است.
ترکیب بندی کلی فضا ها :
به طور کلی می توان گفت سرا، با مطرح ترین واحد تشکیل دهنده و خود یعنی حیاط، هیت گرفته و در اطراف حیاط، واحدهای تجاری شروع به شکل گیری و فعالیت کرده اند. این واحدها از کوچکترین خود، یعنی حجره گرفته تا حیاطهای کوچکی که مصرفی شدند همه رو به مرکز مجموعه یعنی حیاط دارند.
این ارتباطیا کاملاً مستقیم است با مثل حجره های داخل حیا.
و یا غیر مستقیم؛ مثل حجره های دالانها و حیاط های کوچک که توسط دالانها به سم حیاط کشیده شده اند.
در هر صورت ترکیب بندی کل فضا به وحدت و یکپارچگی و از همه مهمتر ارتباط در مرکز سرا یعنی حیاط می انجامد.
با وجود این همه در ارتباط تیمچة پوستی گلشن استقلال هر کدام از واحدها، خصوصاً تیمچه به خوبی حفظ شده است. این ارتباط شدید در بطن هنجارهای بازار و تعاریف تیمچه و سرا نهفته باشد
مصرفی واژه ها:
ترکیب بندی کلی فضاها:
مصرفی کلی مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی:
حیاط :
نور در حیاط:
تناسبات حیاط:
محورهای حیاط:
محورها:
نماهای حیاط:
حرکت در حیاط:
تأثیر آب و گیاهان در حیاط:
دالان ها:
نور در دالانها:
بررسی « نور» در دالانها
شکست و پرسپک+تیو در دالانها:
تغییر ارتفاعات در دالانها:
مقایسه حجره های بالا و پایین دالانها:
فرم سقف در دالانها:
فرم بازشوهای حجره‌های دالانها:
تیمچه پوستی:
سقف تیمچه:

 

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله سبک معماری سرای گلشن ,
:: بازدید از این مطلب : 1108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله معماری مسجد احمدبن طولون

مسجد احمد ابن طولون

ابن طولون ، جامع سومین مسجد ساخته مسلمانان در مصر و یکی از بزرگترین مساجد کهن جهان اسلام که به فرمان احمد بن طولن در ناحیه القطایع در حومه فسطاط بر روی جبل یشکر برپا گردید . کندی گوید : احمد ابن طولن در ۲۵۹ ق دستور داد تا مسجد جامعی بسازند و نیز می گوید در ۲۶۴ ق ساختمان آن آغاز و در ۲۶۶ ق پایان گرفت ، اما به گفته کرسول ساختمان ان در ۲۶۵ ق پایان یافته است و وجود کتیبه ای  بر یکی از جرز های سمت قبله مسجد تاریخ برپایی بنا در رمضان ۲۶۵ است و وجود کتیبه ای بر یکی از جرز های سمت قبله مسجد که حاوی تاریخ بر پایی بنا در رمضان ۲۶۵ است ، این مطلب را تاکید  می کند )
مسجد از نظر معماری طرحی بسیار ساده دارد . بنا شامل یک صحن مربع به ابعاد تقریبی ۹۲ متر است که از ۳ سو رواقی با ۱۳ چشمه طاق در ۲ ردیف ، و از سوی قبله(جنوب شرقی )رواقی با ۱۷ چشمه طاق در ۵ ردیف را در بر می گیرد . با احتساب عرض رواق ها مجموع بنا و صحن مستطیلی است که به ابعاد ۲۶/۱۲۲ و ۳۳/۱۴۰ متر . در بنای مسجد به جای ستون از جرز بهره گرفته اند .کلیه دیوار ها ، جرز ها و چشمه ها ی شبستان ها یکسره از آجر سرخ رنگ به اندازها های ۵/۴ در  ۵/۸ تا ۸ در ۱۸ تا ۱۹ سانتی متر در ملاطی ضخیم  چیده شده و یک قشر گچ سخت آنها راپوشانیده است .
طاق ها از نوع نوک تیز (شکسته) است و پایه های حمال آن را جرز های مکعب مستطیل ستبر به ابعاد ۴۶/۲ در ۲۷/۱ متر تشکیل می دهد که به فاصله ۶۰/۴ متر از یکدیگر قرار دارند . نمونه پیشین این گونه جرز ها در مساجد المتوکل و ابودلف در سامره نیز دیده میشود
( شاید بتوان به روایت بلوی را در مورد نیاز به ۳۰۰ ستون برای ساختن مساجد مورد نظر احمد بن طولون و پیشنهاد معمار مصرانی سازنده مسجد برلی ساختن بنایی مه به جز ۲ ستون سمت قبله (محراب ) به ستون دیگری نیاز نداشته باشد توجیهی برای این روش جدیدو ناشناخته در معماری مساجد مصر دانست .
مسجد احمد ابن طولون
ویژگی های معماری :
تزئینات بنا
سقف :
فواره :
زیاده :
مناره :

 

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله معماری مسجد احمدبن طولون ,
:: بازدید از این مطلب : 1103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله شرح مراحل اجرای یک پروژه ساختمانی

گزارش اجرای ساختمان مسکونی شهرک لاله

قبل از شروع هر نوع عملیات ساختمانی باید زمین محل ساختمان بازدید شده و وضعیت و فاصله آن نسبت به خیابان ها و جاده های اطراف و همچنین چگونگی دسترسی به خیابان های اصلی مورد بازرسی قرار گیرد. بعد از بررسی های کافی و در صورت نبود مشکل اقدام به آغاز پروژه می نماییم. در این بررسی ها باید دقت شود تا ما مشکلی از لحاظ ورود و یا خروج ماشین آلات نداشته باشیم و ضمنا جای کافی برای مصالح پای کار فراهم کنیم. سپس نوبت به خاک برداری می رسد .برای انجام این عمل از ماشیت آلات ساختمانی مانند لودر استفاده می شود .لودر خاک های اضافی را یرداشته و به وسیله کامیون از محل خارج می کنند.  پس از بازدید محل وریشه‌کنی ، نوبت به پیاده کردن نقشه بر روی زمین می شود. منظور از پیاده کردن نقشه یعنی انتقال نقشه ساختمان از روی کاغذ بر روی زمین به وسیله ابزار آلات در دسترس با ابعاد اصلی به طوری که محل دقیق پی ها و ستون ها و دیوار ها و عرض پی ها روی زمین به خوبی مشخص باشد. باید دقت داشت که این مرحله یکی از مهمترین مراحل ساخت می باشد چرا که کوچکترین اشتباهات در این مرحله قابل صرفنظر نبوده و اگر این خطا ها از مقدار مجاز آیین نامه ای بیشتر باشد ، باید اقدام به تخریب کل ساختمان کرد. حال برای پیاده کردن نقشه دو راه داریم اگر ساختمان مهم و بزرگ بود می بایست از دوربین های نقشه برداری استفاده شود ولی برای پیاده کردن نقشه ساختمان های معمولی و کوچک از متر و ریسمان بنایی می توان بهره برد که دقت لازم برای کارهای معمولی را دارند. برای پیاده کردن نقشه با متر و ریسمان کار ابتدا باید محل کلی ساختمان را روی زمین مشخص نموده و بعد با کشیدن ریسمان کار به  یکی از امتداد های تعیین شده و ریختن گچ ، یکی از خطوط اصلی ساختمان را تعیین کرد و بعد خطوط دیگر را با همین روش مشخص می کنیم .
مشخصات پروژه
خاک برداری
پیاده سازی نقشه
گود برداری
استفاده از دستک و سازه نگهبان
پیاده کردن محل پی ها و شناژها و آرماتور گذاری
قالب بندی
بتن سازی و بتن ریزی
اجرای ستونها
اجرای تیرها و سقف ها
قالب بندی و شمع بندی تیرها

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله شرح مراحل اجرای یک پروژه ساختمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله آزمایشهای مختلف بر روی سازه ها

آزمایشهای مختلف بر روی سازه ها

امروزه مطالعه و تحقیق روی رفتار سازه ها به منظور دسترسی به حداکثر ایمنی، همزمان با معیارهای در سراسر جهان رشد فزاینده ای یافته است. به طوریکه آزمایش روی تک تک اجزاء و یا ترکیبی از چند جزء یک سازه، در مقیاسهای بزرگ و واقعی، یک از مهمترین و اساسی ترین نکات مورد توجه پژوهشگران صنعت ساختمان است.
وسایل آزمایشگاهی موجود در کشور ما را ملزم می سازد که روی نمونه های با ابعاد کوچک و یا نمونه هایی با مقیاس کوچک آزمایشهایی صورت گیرد که این کار حداکثر می تواند گویای رفتار تک تک عناصر تشکیل دهندة سازه بدون در نظر گرفتن عملکرد واقعی آنها در سازة اصلی و در کنار دیگر عناصر ساختمان باشد و بررسی نحوة تاثیر بعضی از عوامل موثر بر موضوع مورد مطالعه محدود گردد.
لذا در هنگام آزمایش بیاد موارد فوق کاملاً مدنظر گرفته شود، تا نتایج حاصل، واقعی و با درصد بالایی قابل اعتماد باشند. به عنوان مثال، ‌برای بررسی رفتار یک پل بایستی تنشها و تغییر شکلهای ناشی از نیروهای شامل وزن پل، تردد وسایل نقلیه، ارتعاشات، باد، تغییرات درجحه حرارت و … در نظر گرفته شوند.
شایان ذکر است، که تمامی اینها با آزمایشهای سادة کششی و فشاری، روی یک قسمت کوچک از نمونة مصالح به کار فته در یک عضو از سازة پل بدست نمی آید.
همین طور استفاده از فرمولهای محاسباتی و تعمیم آنها به نکات تازه و ناشناخته، ما را ملزم می سازد که اعضای واقعی سازه و یا در مواقعی حتی،‌خود سازه را تحت اثر بارهای بهره برداری مورد آزمایش قرار دهیم، تا بتوان براساس نتایج آزمایش به آگاهیهای معتبری دست یابیم.
داشتن اطلاعات دقیق و معتبر بخصو برای تولید انبوه حایز اهمت فراوان است. با توجه به مشکلات گوناگون در جوامع بشری، که صنعت ساختمان به سوی تولید انبوه روی آورده است، طرح یک عضو سازه ای با ظرفیت باربری بیش از حد لازم، علاوه بر اتلاف مصالح با ارزش ساختمانی، زیانهای اقتصادی فراوانی به دنبال خواهد داشت.
مقدمه
هدف
فصل اول
معرفی کفهای قوی و ملحقات آن
– مقدمه
– خلاصه ای از پیشرفتهای جهانی در این زمینه
– معرفی کفهای قوی
– معیارهای طراحی کفهای قوی
مصالح ساخت کفهای قوی
— ابعاد کف قوی
— شکل سازه ای کفهای قوی
کفهای قوی با سیستم یک بعدی (خطی)
جدول (-) برای هر کدام مقاطع مقادیر مجاز لنگرهای خمشی را طبق استاندارد  DIN ارائه می‌دهد.
جدول — شکلهای ساختمانی کف های قوی مطابق DIN
کفهای قوی با سیستم دوبعدی
کفهای قوی با سیستم سه بعدی
شکل (-) نمایی از یک کف با سیستم جعبه ای (صندوقه ای)
— سیستم مهاربندی بروی کف قوی
صفحه های مهار
ریل های مهار
شکل (-) نصب ریل های مهار روی کف قوی
الف) ریل های هالفن
ب) ریل های مهار با ظرفیت بارگذاری زیاد
بولت های مهار
شکل (-) اتصال لوله های مهار به یکدیگر پس از مونتاژ و کنترل خطاها
شکل (-) جزئیات بولت های مهار
شکل (-) نمونه ای از لوله های غلاف بولت
بولت های مهار پیش تنیده
شکل — قسمت وارد کننده نیروی هیدرولیکی در بولت های پیش تنیده
شکل — جزئیات یک غلاف بولت مهار پیش تنیده (ابعاد برحسب mm)
شکل — جزئیات مهار با بولت مهار پیش تنیده
– مقایسه چند نوع از کفهای قوی و سیستم های مهاربندی آنها
— کف های قوی فولادی
شکل — کف قوی فولادی با سیستم مهار بولتی
شکل — مقطع یک کف فولادی
— کفهای قوی بتنی
کف قوی بتنی نوع اول
کفهای قوی بتنی نوع دوم
شکل — مقطع یک کف بتنی که بر روی زمین قرار می گیرد.
کفهای قوی بتنی نوع سوم
شکل — تصاویری از اجرای یک کف بتنی جعبه ای
شکل — مقطع یک کف قوی جعبه ای بتنی پیش تنیده
– قابهای بارگذاری برای کفهای قوی بتنی
شکل — دستگاه یونیورسال تست مدل  CSV
شکل — یک نمونه از قابهای بارگذاری
— قابهای پرتال
مدل LFDB
شکل — سه نما از قاب پرتال مدل LFDB
شکل — قسمت پیش تنیدگی هیدرولیکی بولت های مهار
مشخصات فنی قاب پرتال مدل LFDB
قاب مدل LFDB
مشخصات فنی قاب پرتال مدل LFDB
شکل — سه نما از قاب پرتال مدل LFDB
— قابهای پرتال دوبله
قاب پرتال مدل * LFDB
شکل — قاب پرتال دوبله مدل * LFDB
قاب پرتال دوبله مدل * LFDB
شکل — قاب پرتال دوبله مدل * LFDB
شکل — حالتهای مختلف قرارگیری قابهای بارگذاری روی کف قوی
– تکیه گاههای خمشی
— مدل BSDA
شکل — تکیه گاه خمشی مدل BSDA مورد استفاده روی کفهای قوی فولادی
— تکیه گاههای خمشی مدل BSDB
شکل — تکیه گاه خمشی مدل BSDB مورد استفاده روی کفهای قوی بتنی
– دیوارهای قوی
شکل — دیوار قوی فولادی
شکل — کف قوی و دیوار قوی بتنی
– جکهای بارگذاری
— نوع DZN
شکل — جک نوع DZN
— نوع UPZ
شکل — جک نوع UPZ
— نوع DAS
شکل — جک نوع DAS
— نوع THE
شکل — جک نوع TEH
– ابعاد کف قوی و قابهای بارگذاری انتخاب شده
— ابعاد کف قوی
جدول — ابعاد چند نوع کف قوی ساخته شده در مراکز علمی و تحقیقاتی جهان
— اندازه های مختلف قابهای بارگذاری
جدول — ترکیب اندازه های مختلف تیر و ستون
– مثالی از مشخصات ساختمان یک آزمایشگاه
شکل — نمای ساختمان آزمایشگاه (در مقیاس بزرگ) انستیتو تحقیقات ساختمان، وزارت ساختمان ژاپن
شکل -
شکل — پلان آزمایشگاه
شکل — ظرفیت های باربری کف و دیوار قوی
شکل — ابعاد کف و دیوار قوی آزمایشگاه
— سیستم بارگذاری
شکل — جکهای نوع JB (برای بارگذاریهای استاتیکی)
شکل — جکهای نوع JA (برای بارگذاری‌های دینامیکی)
جدول — ظرفیت باربری جکها
شکل — شمای کلی از آزمایش انجام شده بروی یک ساختمان هفت طبقه با مقیاس واقعی و سیستمهای مختلف بارگذاری، اندازه گیری و کنترل
شکل — فلوچارت سیستم کامپیوتری آزمایشگاه
— آزمایشهای در مقیاس بزرگ
جدول — فهرست آزمایشگاه انجام گرفته بروی سازه های با مقیاس بزرگ
مقدمه
روی قابها
فصل دوم
شکل — نمونه ای از آزمایشهای بروی ستون به کمک قابهای بارگذاری
شکل — آزمایش به کمک قابهای بارگذاری روی یک تیر بتن مسلح
شکل — آزمایش روی یک گره اتصال با پروفیل فولادی
شکل — آزمایش بروی یک تیر بتن آرمه به کمک قابهای بارگذاری
شکل — آزمایش تحت بارگذاریهای استاتیکی و دینامیکی (خستگی)
شکل — آزمایش توسط چندقاب یک دهانه بروی یک دال پیش تنیده
شکل — آزمایش بروی یک دال پیش ساخته بتنی توسط قاب یک دهانه

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله آزمایشهای مختلف بر روی سازه ها ,
:: بازدید از این مطلب : 945
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی آموزشی

مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی آموزشی

فهرست مطالب

مقدمه
عنوان تحقیق
بیان ضرورت های مطالعه و طراحی
اهداف پروژه
مبانی نظری عام
بخش اول مطالعات پایه و زمینه
مطالعات پایه
فرهنگ
تعریف فرهنگ
تعریف فرهنگ به معنای خاص ( نظام فرهنگی)
تعریف فرهنگ عمومی
تعاریف فرهنگ از دید جامعه شناسان
فولکور ( folkore ) یا فرهنگ مردمی
انواع فرهنگ
فرهنگ نمادی
فرهنگ نهادی
فرهنگ متبلور
فرهنگ مادی
فرهنگ غیر مادی
ویژگیهای فرهنگ
ایستایی فرهنگ
عناصر فرهنگی
فرهنگ پذیری
خصوصیات فرهنگ پذیری
فرهنگ پذیری در عصر حاضر
تاثیر فرهنگ بر فضا
تحول فرهنگی و تهاجم فرهنگی
فرهنگ و تمدن
فرهنگ و هنر
فرهنگ و ارتباط
فرهنگ و شخصیت
توسعه فرهنگی
ضرورت پرداختن به فرهنگ
تاثیر فرهنگ بر فضا
اوقات فراغت
مفاهیم و تعاریف
۱هدف های استفاده از اوقات فراغت
۱اوقات فراغت، ضرورتها و کارکردها
اوقات فراغت و اسیب پذیری اجتماعی
رابطه فراغت با نظام اجتماعی
فراغت و فرهنگ
چگونگی گذراندن اوفات فراغت و نیازهای اجتماعی
معماری اوقات فراغت
تاثیر فرهنگ در شکل گیری فضای معماری
بر رسی یک تحقیق(شهرداری و اوقت فراغت شهر وندان)
ارزیابی کلی
مراکز فرهنگی
فرهنگ و تفریح جامعه ایران
ویزگی های عمومی مراکز فرهنگی
فوائد و مزایای مراکز فرهنگی
سیاست های فرهنگی کشور
حوزه بندی فرهنگسراهاو مجموعه های فرهنگی
برنامه ریزی عمومی
حوزه فعالیت
حوزه فعالیت های هنری
حوزه فعالیتهای اقتصادی
حوزه ی فعالیتهای ورزشی
حوزه ی فعالیت های آموزشی
حوزه ی فعالیتهای مذهبی
حوزهی فعالیتهای اجتماعی
مخاطب شناسی
ویژگی های گروههای مخاطب
نقش فرهنگسرا در تأمین نیازهای فرهنگی گروههای مخاطب
ارزیابی کلی
نیازها و تمایلات مخاطب  (دلایل بازدیدهای فرهنگی
مطالعات زمینه
شهر
سیرتحول ساختاری شهر مشهد
مقدمه
وضعیت کالبدی شهر
مطالعات جمعیتی شهر مشهد
موقعیت جغرافیایی شهر مشهد
وضعیت تابش افتاب
بررسی وضعیت حرارتی شب و روز
مواقع گرم و مواقع سرد سال
خلاصه و نتیجه گیری
مشهد
وضعیت اقلیمی شهر مشهد
دما و رطوبت هوا
بارندگی
باد
اهداف مطالعات اقلیمی
معرفی سایت مجموعه
دلایل انتخاب محدوده کوهسنگی بعنوان سایت پروژه
ویژگی های کارکردی محدوده
عوامل موثر در انتخاب سایت
بررسی محدوده کوهسنگی
بررسی موقعیت مکان محدوده
بررسی سابقه تاریخی کوهسنگی
خیابان کوهسنگی
ایوان کوهسنگی
بررسی شبکه در دسترسی به محدوده
ویژگی های کارکردی محدوده
بررسی طرح تفضیلی و طرح جامع در رابطه با محدوده کوهسنگی
تقسیم بندی کلی مجموعه فرهنگی- تفریحی کوهسنگی
عوامل تاثیر گذاراقلیمی و مشخصات زمین
منظر مناسب و نامناسب
بررسی عناصر شاخص موجود در محدوده
نحوه برخوردبه های سایت مجموعه و هم پیوندی با بافت پیرامون و بلا فصل
کاربریهای مجاور سایت و تاثیرات متقابل انها
خصوصیات و نیازهای فرهنگی و تاثیرات مجتمع های اطراف سایت
بخش دوم  مطالعات تکمیلی و تطبیقی
مطالعات تکمیلی
معماری ارگانیک
معماری ارگانیک
معماری ارگانیک
تعاریف معماری ارگانیک
ویزگی های معماری ارگانیک
خصوصیات سالن نمایشگاه
نمایشگاه ها و گالری ها
بخش نقاشی
کارگاهها و آتلیه های نقاشی
فضاهای عمومی کتابخانه
رستوران و کافی شاپ
ملاحظات سازه پیشنهاد سیستم
ملاحظات سازه   پیشنهاد سیستم
مطالعات تطبیقی
فرهنگسرای خاوران
فرهنگسرای نیاوران
فرهنگسرای نقش جهان – پارس
فرهنگسرای هشت بهشت
- نتیجه‌گیری
مرکز فرهنگی Torsharn
پارکهای فرهنگی
مرکز فرهنگی- هنری جیبائو  (رنزو پیانو) ـ ۱۹۸۸
موزه هنری کیمبل
ارزیابی کلی
بخش سوم  جمع بندی و نتایج
فضاها و فعالیتهای درون سایت
ساختمان مجموعه
مبانی تدوین برنامه فیزیکی
بررسی نسبت فضایی نمونه ها
برنامه فیزیکی پروژه وتعیین عملکردها
مقدمه
قابلیت سنجی جهت دستیابی به سایت
قابلیت سنجی اراضی برای انتخاب سایت در محدوده کوهسنگی
سایت آنالیز سایت انتخابی در باغ فرهنگی کوهسنگی
۵-۶ بررسی دسترسیها در داخل محدوده
بررسی همجواریهای سایت
بررسی دسترسیهای سواره و پیاده
بررسی دستریهای اصلی سواره و پیاده به سایت
بررسی وضعیت موجود سایت

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی آموزشی ,
:: بازدید از این مطلب : 1001
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود طرح نهایی کانون پرورش فکری

طرح نهایی کانون پرورش فکری
فهرست مطالب
چکیده : ۱
مقدمه : ۲
محیطهای مناسب برای کودکان : ۳
هوا شناسی شهر بجنورد: ۴
جهت بادها: ۵
جمع بندی اقلیم در ساخت و ساز معماری: ۶
کودکان و معماری : ۷
معماری برای کودکان : ۸
علل و اهداف طراحی برای کودک : ۸
علوم : ۱۰
فرهنگ : ۱۰
هنرها : ۱۰
ورزشی – تفریحی : ۱۱
درک کودک از فضا ، فرم و محیط : ۱۱
ویژگی های ذهنی – روانی کودکان در معماری : ۱۲
کاربرد رنگ در معماری کودکان : ۱۴
معمار + مشاور : ۱۵
وسرانجام طراحی کردن : ۱۶
کودکان : ۱۶
جاهای جالب : ۱۶
جاهای زشت : ۱۶
چیزهای زیبا : ۱۷
چیزهای زشت : ۱۷
چیزهای مطلوب : ۱۷
مبانی ادراک فضا : ۱۷
ظرفیت ادراک : ۱۸
اصول طراحی : ۱۹
ایده های کلی طراحی : ۲۱
ایده های کلی فضا : ۲۱
حوزه تخیل بازیهای تخیلی و نمادین ، خلق ، تصور و تفکر در قالب بازی : ۲۲
پلها : ۲۲
حوزه فراگیری آشنایی با نشانه ها ، دنیای بزرگترها و آموزش : ۲۲
حوزه ماجراجویی بازی و سرگرمی صرف ، کاوش و جستجو : ۲۳
فرهنگ و لزوم گسترش مراکز فرهنگی در جامعه : ۲۳
فرهنگ : ۲۳
روانشناسی کودک : ۲۵
روانشناسی رشد : ۲۶
مفاهیم بنیادی در روانشناسی رشد : ۲۶
تعریف رشد : ۲۶
مفهوم پختگی (رسیدگی): ۲۶
مفهوم رشد و پرورش : ۲۷
گونه های تغییر در فرایند رشد : ۲۷
تغییر در اندازه و مقدار : ۲۷
تغییر در نسبت : ۲۷
ناپدید شدن برخی از قمستهای بدن : ۲۸
کسب مشخصات تازه : ۲۸
ماهیت و ویژگیهای رشد در انسان : ۲۸
وراثت : ۳۱
محیط : ۳۱
عوامل محیطی داخلی : ۳۱
عوامل محیطی خارجی : ۳۲
تغذیه : ۳۲
هوای آزاد و نور خورشید : ۳۲
بیماریها و آسیبها : ۳۲
وضع خانوادگی : ۳۲
ویژگیهای اجتماعی : ۳۳
ویژگیهای هیجانی : ۳۴
ویژگیهای عقلی : ۳۴
احتیاجات فضایی کودک ۳-۶ ساله : ۳۴
احتیاجات فضایی کودک ۶ تا ۹ ساله : ۳۵
تقسیم بندی دوران کودکی : ۳۵
رشد جسمانی در دروه دوم کودکی : ۳۶
شیوه استدلال پیش دبستانی ها : ۳۹
تکامل مهارتهای ادراکی : ۳۹
نگهداری : ۴۰
خصوصیات تفکر : ۴۰
ظاه و واقعیت : ۴۰
افزایش پردازش اطلاعات : ۴۰
مهارتهای حافظه ای : ۴۱
روند تکامل شخصیت : ۴۱
انگیزه پرخاشگری : ۴۲
تمایلات اتکایی و استقلال : ۴۲
انگیزه کسب موفقیت : ۴۲
ترس و اضطراب : ۴۲
همانند سازی : ۴۳
گروه بندی جنسی : ۴۳
رشدفراخود (وجدان): ۴۴
خلاصه و نتیجه بحث روانشناسی : ۴۴
بازی : ۴۵
کودک و بازی : ۴۶
تعریف بازی از بعد روانشناسی و تربیتی : ۴۹
تعریف بازی در ارتباط با زندگی اجتماعی : ۴۹
اهمیت و هدف بازی : ۵۰
ارزش جسمانی : ۵۰
تاثیرات روانی : ۵۱
بازی و رشد شخصیت : ۵۱
نقش بازی در استقلال کودک : ۵۲
الگوپذیری : ۵۳
بازی پایگاه دوستی ها : ۵۳
بازی منبع لذت : ۵۴
بازی جانشین کار : ۵۵
بازی بیانگر دنیای کودکان : ۵۵
بازی و تعلیم و تربیت : ۵۶
بازی و رشد عاطفی : ۵۸
بازی و رشد جسمی : ۵۹
عوامل ارثی ۵۹
بازی و رشد و توسعه سیستمهای ارگانیک بدن : ۶۰
تاثیر بازی بر روی رشد عضلات بزرگ : ۶۱
تاثیر بر روی رشد سلسله اعصاب : ۶۱
تاثیر بر روی رشد دستگاه گردش خون: ۶۲
تاثیر بازی بر روی دستگاه تنفس : ۶۲
تاثیر بازی در پرورش حواس : ۶۲
بازی و رشد ذهنی : ۶۲
عوامل موثر در بازی : ۶۴
عوامل محیطی : ۶۵
عامل جنسیت در بازی : ۶۶
انواع بازی از جهت محتوا و کاربرد : ۶۶
بازیهای جسمی : ۶۶
بازیهای تقلیدی : ۶۷
بازیهای نمایشی : ۶۷
بازیهای نمادی : ۶۸
بازیهای تخیلی : ۶۸
بازیهای آموزشی : ۶۹
بازیهای محلی و سنتی : ۶۹
بازیهای ورزشی : ۷۰
مشخصات فنی فضای بازی کودکان و سرانه ها : ۷۳
زمین بازی ( از نوع ماجراجویی): ۷۳
مواد پرکننده نرم : ۷۵
خرده چوب : ۷۵
ماسه : ۷۵
شن و سنگریزه با قطر ۱۸-۱۲ میلی متر : ۷۵
کفپوشهای گیاهی مقاوم : ۷۶
مواد مصنوعی با خاصیت ارتجاعی : ۷۶
جنسیت وسایل بازی : ۷۶
ارزیابی انواع جنس پوشش سطح محوطه بازی : ۷۸
رنگ در زمین بازی : ۷۸
وسایل بازی و تجهیزات لازم : ۷۹
اسباب بازییهای چرخ دار : ۷۹
وسایل نقلیه واقعی : ۷۹
بالارفتن ، سرخوردن ، تاب خوردن : ۸۰
وسایل بازی برای برقراری تعادل : ۸۰
پرتاب کردن و گرفتن چوب و اشیاء : ۸۱
انواع بازی ها و تحولات آنها در سنین مختلف : ۸۱
خصوصیات کالبدی فضای بازی کودکان : ۸۲
تعریف نقاشی کودک : ۸۴
مراحل نقاشی کودکان : ۸۴
مرحله ۷-۲ سالگی : ۸۵
مرحله خط خطی کردن از ۲ تا ۴ سالگی : ۸۶
مرحله طرح ریزی ۴ تا ۵ سالگی : ۸۶
مرحله شکل سازی و تصویرگری ۵ تا ۷ سالگی : ۸۶
توجه به نقاشی به صورت گروهی : ۸۷
نحوه ظهور توانایی خط خطی کردن ، نوشتن و نقاشی کردن : ۸۷
نتیجه گیری : ۸۸
تناسبات انسانی و نقش آن در طراحی فضاهای کودکان : ۹۰
اندازه بدن کودکان : ۹۰
ضرایب اندازه های تجهیزات نسبت به قد ایستاده کودک : ۹۳
اندازه های ساختاری بدن کودکان : ۹۴
تجهیزات و وسایل تعمیر و نگهداری : ۱۰۰
حفاظت و حصار : ۱۰۱
ویژگی فضای کودک ۱۰۱
مقدار فضا: ۱۰۱
چیزهایی که بچه ها در فضای باز دوست دارند : ۱۰۱
ابزار طراحی فضای باز ( در رابطه با کودک ): ۱۰۲
ماسه ، خاک و شن : ۱۰۲
ایمنی : ۱۰۴
شرایط ایمنی در فضا : ۱۰۵
ایمنی در محوطه : ۱۰۵
نرده های ایمن : ۱۰۵
ایمنی در مسیرهای حرکت : ۱۰۶
ایمنی در راهروها : ۱۰۶
ایمنی در مسیر پله ها : ۱۰۶
شرایط ایمنی پوشش کف : ۱۰۸
شرایط ایمنی درها : ۱۰۸
شرایط ایمنی پنجره ها : ۱۰۹
شرایط ایمنی در فضاهای بهداشتی : ۱۱۰
شرایط ایمنی تجهیزات : ۱۱۰
فضاهای خدماتی و تاسیساتی : ۱۱۱
انبار : ۱۱۱
موتورخانه : ۱۱۱
شوفاژ دیواری : ۱۱۱
درک کودک از فضا ، فرم و محیط : ۱۱۲
تاثیر محیط های جمعی بر روی کودکان : ۱۱۳
تاثیر همسالان و رابطه آنها بر کودکان : ۱۱۴
تغییر در رفتار اجتماعی کودک : ۱۱۵
تاثیرات متقابل محیط و کودک : ۱۱۵
محیط یک مجموعه ی آموزشی برای کودکان : ۱۱۶
شناخت و تحلیل روحیات ، نیازها و توانایی های کودک : ۱۱۷
فرآیندهای رشد کودک: ۱۲۰
نظریه های عمومی آسیب شناسی کودک: ۱۲۲
الگوهای روان پویایی ۱۲۲
الگوهای دلبستگی ۱۲۲
الگوهای رفتاری- تقویت ۱۲۳
الگوهای یادگیری اجتماعی ۱۲۳
الگوهای شناختی ۱۲۳
الگوهای سرشتی- عصبی زیستی ۱۲۳
الگوهای عاطفی ۱۲۳
الگوهای نظامهای خانوادگی ۱۲۳
تعریف افسردگی دوران کودکی: ۱۲۴
ملاکهای تشخیصی: ۱۲۴
اختلال افسرده خویی: ۱۲۵
خلاصه ای از بررسی اختلالهای اضطرابی و ترس در کودکان: ۱۲۷
اهمیت تعامل همسالان برای رشد طبیعی: ۱۳۰
زمینه های رشد کودک : ۱۳۲
رشد فیزیکی : ۱۳۲
رشد ذهنی : ۱۳۳
رشد اجتماعی : ۱۳۳
رشد عاطفی : ۱۳۳
اطلاعات مربوط به کودکان : ۱۳۴
خصوصیات جسمانی ، ذهنی ، عاطفی ، اجتماعی کودک ۳ تا ۴ سال ۱۳۴
خصوصیات جسمانی : ۱۳۴
خصوصیات ذهنی : ۱۳۵
خصوصیات عاطفی ، اجتماعی : ۱۳۵
خصوصیات جسمانی ، ذهنی ، عاطفی ،  اجتماعی کودک ۴ تا ۵ ساله : ۱۳۶
خصوصیات جسمانی : ۱۳۶
خصوصیات ذهنی : ۱۳۶
خصوصیات عاطفی ، اجتماعی : ۱۳۷
خصوصیات جسمانی : ۱۳۷
خصوصیات ذهنی : ۱۳۸
خصوصیات عاطفی ، اجتماعی : ۱۳۸
خصوصیات جسمی ، ذهنی ، عاطفی ، اجتماعی کودک ۶ تا۹ سال : ۱۳۹
خصوصیات جسمی : ۱۳۹
خصوصیات ذهنی : ۱۳۹
خصوصیات عاطفی ، اجتماعی : ۱۳۹
فعالیت ها و بازی های آموزشی کودکان : ۱۴۰
فعالیت ها و بازی های آموزشی گروه سنی نوپا : ۱۴۰
فعالیت ها و بازی های آموزشی گروه سنی نوباوه : ۱۴۰
۱- کودکستان توبین گن Tubingen آرنو لیدرر Arno Lederer 141
معماران: ۱۴۱
کودکان ۱۴۵
جاهای جالب: ۱۴۵
جاهای زشت: ۱۴۵
چیزهای قشنگ: ۱۴۵
مدیر: ۱۴۶
معماران: ۱۴۶
معماری در نقاشی کودکان: ۱۴۶
فصل معماران: ۱۴۷
کودکان: ۱۴۸
آنها دوست دارند: ۱۴۸
مدیریت: ۱۴۸
نظرات معمار: ۱۴۹
کودکان ۱۴۹
جاهای جالب: ۱۴۹
جاهای زشت: ۱۵۰
چیزهای قشنگ: ۱۵۰
پنجره ها و درب ها: ۱۵۰
چیزهای زشت: ۱۵۰
گروه کودکستان: ۱۵۰
کودکان ۱۵۵
جاهای زیبا: ۱۵۵
بالکن ها: ۱۵۵
چیزهای زشت: ۱۵۵
مدیریت: ۱۵۶
کودکان ۱۵۶
جاهای جالب: ۱۵۶
معلمین: ۱۵۷
چکیده :
ایده آل هر جامعه انسانی تربیت و شکوفا کردن نیروها و استعدادهای نسل جوان آن می باشد که در این راستا خانواده ها اولین نقش را دارند . زیرا کودک در خانواده چشم می گشاید و تا ۷ سالگی که آماده تحیل می گردد فقط در فضای تربیتی خانواده قرار دارد . ولی فضای خالی بین مدرسه و خانه را هیچ نهادی به طور مشخص به عهده نگرفته است . این فضای خالی شامل اوقات فراغت بچه و به خصوص فصل تعطیلی مدارس که تقریباً طولانی است می شود . علاوه بر این بیشتر وقت کودکان در مدارس به تعلیم علوم مختلف می گذرد و پرورش و تربیت استعدادها و خلاقیت ها تقریباً در سیستم آموزشی ما وجود ندارد پس سازمان یا نهادی می باشد که سیستم برنامه ریزی آن بر اساس یا پایه پرورش افکار و خلاقیتهای کودکان باشد . زیرا در غیر این صورت سهل ترین نتیجه آن بیکار ماندن قوای فکری و روانی کودکان است . در واقع هدف های اصلی مراکز فرهنگی تربیتی کودکان پر کردن اوقات فراغت آنها به بهترین صورت و پرورش فعالیتها و استعدادهای آنان است . اوقات فراغت پر ارزشترین موقعیت برای اندیشه و تفکر می باشد .
حمایت مستمر و موثر کودکان در اوقات فراغت و در تعطیلات تابستانی نه تنها آسیب پذیری اجتماعی و کج روی اخلاقی آنها را در هر شرایطی به حداقل می رساند بلکه آنان را در برابر همه آسیب ها و تهاجمات مصون می نماید .
در مقایسه با سایر کشورها دارای بیشترین اوقات فراغت و تعطیلات هستیم و اگر برای پر کردن مطلوب و بهینه اوقات فراغت کودکان برنامه نداشته باشیم بدیهی است که آنها خود به این کار اقدام خواهند کرد در آن صورت نیز بد آموزی ها و مشکلات رفتاری و اخلاقی در پیش خواهند داشت.
 مقدمه :
 فرق بین معماری کودکان و بزرگسالان چیست ؟ آیا این دو نوع معماری با هم فرق دارد ؟
آیا معماری یک بنا از سنی به سن دیگر تغییر پذیر است ؟
بی شک این تغییر اجباری به نظر می آید . بعدهای یعنی برای کودکان امری است که همگان بدان برخورد کرده ایم . اطاقی که در طفولیت بزرگ می شود بعد از گذشت سالها کوچک است . دیوار بلند اینک حصارک کوتاهی است ، این خود گویای مسئله سن و مقیاس کودک بوده و با در نظر گرفتن اینکه تلاش عملی کودک معیار می باشد جواب سئوال بالا مثبت است .
اطفال با حرکات سریع ، روح سرکش ، آزادی سرشت و بازیگوشی و خارج بودن از تیپهای بزرگسال ساختاری دیگر به طرح می دهند .
فضای ساخته شده چه مفهومی برای کودک دارد ؟ درک کودک از فضا با درک ما کاملاً متفاوت است . او تمام تصاویر معمارانه را بر حسب هوش لحظه ای و تخیلش بکار می برد . کودک دوست دارد فضایی قابل تغییر در اختیار داشته باشد تا بتواند ردپایی از خود در آن بجای بگذارد و بدین ترتیب نقاط مشابه ویژه خود را بوجود آورد . اینگونه احساس تعلق به محیط دست می یابد .
محیطهای مناسب برای کودکان :
منظور از طرح و اجرای محیط مناسب برای کودکان فراهم نمودن بستر و عاملی موثر جهت تحقق قابلیتهای بالقوه وجودی برای شناخت وجوه شناختی و جسمی و تضمین رشد کامل آنهاست .
نقش محیط فیزیکی با توجه به مطالعات گذشته از یک سو به عنوان بستری برای شکل گیری قالبهای فطری و طرح کلی ایجاد وجودی وی از سوی دیگر عاملی موثر برای پایه ریزی و گسترش داشته های ذهنی ، محتوای شناخت و مهارتهای بدنی وی در نظر می گیریم .
جابجایی ، خراب کردن ، ساختن و نظایر آنها ، فعالیتهایی هستند که به اولویت امکان بوجود آوردن دنیایی در مقیاس خودش را می دهد .
کودک در فضایی احساس تعلق می کند که در آن ردپایی از خود بر جای بگذارد و محیط باید قابلیت تجهیز و نشانه گذاری توسط کودک را داشته باشد .
محیط و بتسر مناسب رشد کودکان شامل آن اماکن و مسیرهای ارتباطی است که علاوه در برآورده ساختن مقاصد در نظر گرفته شده برای هر یک پاسخگوی نیازهای وجودی کودکان در مراحل رشد بوده و با تواناییهای آن نیز هماهنگ باشد .
کودک قبل از هر چیز به ارضاء عاطفی و احساس پیوند با محیط فیزیکی و اجتماعی خود نیازمند است بنابراین استفاده محیط مناسب ، وجود محرکها و انگیزه های لازم و منطبق با هر مرحله رشد کودک است .
یکی دیگر از ویژگیهای محیط مناسب ، انطباق داشتن با توانایی شناختی و ادراکی کودکان است .
هوا شناسی شهر بجنورد:
شهر بجنورد در طول جغرافیایی ۱۹ و ۵۷ و عرض جغرافیایی ۲۸ و ۳۷ و با ارتفاع ۱۰۹۱ متراژ سطح دریا در فاصله هوایی ۵۷۴ کیلومتری تهران و ۲۲۰ کیلومتری مشهد در دامنه رشته کوههای آلاداغ که ادامه رشتهبه موازات مرز ایران و شوروی قرار دارد – بجنورد اقلیم در داخل جلگه ای است که از چهار جهت محور کوههای بلند است به همین دلیل آب و هوای این شهرستان معتدل، نیمه معتدل مرطوب است. بجنورد در منطقه ای با زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل قرار گرفته است. بنابراین تابش در این منطقه دارای اهمیت است. بالاترین درجه حرارت در تابستان حدود ۳۵ است و در زمستان ها کاهش دما تا ۲۸ نیز مشاهده   شده است. میانگین دمای هوا ۱۴ می باشد. رطوبت رطوبت نسبی بجنورد ۷۵-۴۵ و میزان متوسط بارندگی این شهرستان ۲۸۰ میلی متر است که هر چه بسوی غرب می رویم بر میزان بارندگی افزوده می شود با توجه به آمار اداره هواشناسی بجنورد حداکثر و حداقل های مربوط به حرارت به رطوبت، یخبندان ذکر می شود.
حداکثر مطلق حرارت     ۳/۴۲ درجه مربوط به ماه اوت ۱۳۶۱
حداقل مطلق حرارت      ۵/۲۹ مربوط به ماه ژانویه ۱۳۴۳
بیشترین متوسط           ۲۴۱۵ درجه مربوط به ماه جولای
کمترین متوسط           ۴/۰ درجه مربوط به ماه ژانویه
متوسط رطوبت          ۵۴/۰
بر اساس روش آبروژه جزء اقلیم سرد و خشک محسوب می شود. شروع و خاتمه فصل خشک از ۱۰ خرداد لغایت ۲۰ آبان و شدت فصل خشک ۱۹۰ روز
جهت بادها:
بادهایی که به سمت بجنورد می وزند از چهار جهت است که تقریباً جنوب غربی و جنوب شرقی را نیز تحت تأ ثیر قرار داده و کوتاه مدت و بسیار گرم و خشک بوده و در تابستان می وزد و تا حد امکان باید از ورود این باد به داخل ساختمان جلوگیری می کنیم (کاملاً ضلع غرب را تحت تأتثیر قرار می دهد که بایستی تا حد امکان از قرار دادن سطوح شیشه ای جلوگیری کنیم که البته با توجه به نور آفتاب نیز می توان با کاشتن درختانی تا حدودی تأثیر قرار داده و در زمستانها به مدت کوتاهی حدود ۱ الی ۲ ماه بر روی شهر می وزد، بسیار سرد و خشک است و باید از ورود آن به ساختمان جلوگیری شود. بادهای شمال غربی که از اواخر تا اواسط بهار شهر را تحت تأثیر قرار می دهند و معتدل و مرطوب بوده و ضلع شرقی را تحت تأثیر قرار می دهند که برای ایجاد کوران و تهویه در ساختما مناسب است و می توان با قرار دادن باز شوها در این ضلع از آن استفاده بهینه کرد با توج به اینکه بادغربی باران زا است باید تا حد امکان از قرار دادن سطوح شیشه ای در این بخش خودداری نمود با شرایط ذکر شده بایستی ساختمان ساخته شده مواردی را دارا باشد که دریافت انرژی را در تابستان خصوصاً بین ساعات ۹ صبح تا ۶   بعد از ظهر را داشته باشد.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود طرح نهایی کانون پرورش فکری ,
:: بازدید از این مطلب : 1370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه معماری مجتمع تجاری آرمان

مجتمع تجاری آرمان

فهرست مطالب

• عنوان پروژه ۱
• چکیده ۱
• مقدمه ۱
عنوان پروژه : مجتمع تجاری آرمان ۵
چکیده : ۷
سیری در نظریه‌های تجارت: ۸
نیاز به مجموعه‌های تجاری ۹
فصل دوم ۱۲
نگاهی به تاریخ تجارت ایران ۱۲
نگاهی به تجارت ایران ۱۳
لزوم مراکز تجاری در یک شهر ۱۶
چگونگی پیدایش مجموعه‌های تجاری از نقطه نظر تاریخی و اجتماعی : ۱۷
بررسی مجموعه‌های تجاری گذشته از نظر شهرسازی ۲۱
فصـل سوم ۲۵
بررسی نمونه‌های مشابه ۲۵
گذری بر مراکز خرید معروف دنیا ۲۶
تجاری الماس شرق مشهد مجتمع ۳۰
طراح و آرشیتکت مجتمع ۳۲
فصل چهارم ۳۷
مطالعات در مراکز تجاری ۳۷
مبلمان و طراحی داخلی فضاهای تجاری : ۳۸
ویترین در مراکز تجاری : ۴۲
فصـل پنجم ۴۶
مطالعات منطقه ای ۴۶
استان خراسان ۴۶
استان خراسان ۴۷
تقسیمات کشوری: ۴۷
موقعیت جغرافیایی استان خراسان ۴۸
خراسان رضوی ۵۱
آب و هوا ۵۴
مشهد ۵۶
تاریخچه ۵۶
شهادت امام رضا علیه السلام ۶۲
تحولات شهر مشهد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷ه.ش ) ۶۳
موقعیت جغرافیایی ۶۳
بناهای تاریخی شهر مشهد ۶۵
جاذبه های طبیعی ۶۸
وضعیت تجاری ۶۹
اماکن زیارتی و مذهبی ۷۵
اقتصاد ۷۷
فرهنگ ۷۸
فصل ششم ۸۰
• نتیجه گیری ۸۰
بررسی ضوابط ومقررات در ارتباط بامرکز تجاری ۸۰
نتیجه گیری ۸۱
بررسی ضوابط ومقررات در ارتباط بامرکز تجاری ۸۲
۱-بررسی ضوابط ومقررات اجرایی کاربری تجاری درشهرمشهد ۸۲
۲-مقررات ساختمانی درتجارت شهری ۸۲
فصل هفتم ۸۴
آنالیز سایت ۸۴
برنامه‌ریزی کالبدی : ۸۶
هدف:
• علاقه و انگیزه
موضوع تجاری با توجه به قدرت بی بدیل اقتصاد در عصر ما موضوعی ویژه در طراحی معماری به حساب می آید. در عصری که توجه به هر مسئله به میزان صرفه و بازده اقتصادی آن می باشد پیداست که امکان پرداختن به نگاه های خاص در معماری مجموعه های تجاری تقویت می گردد به همین دلیل انتخاب یک مجموعه تجاری برای طراحی معماری خود به خود جذاب تر از موضوعات دیگر می باشد.
• قابلیت اجرا و توجیه اقتصادی
هر مجموعه تجاری که نیازهای ضروری زندگی بشر را عرضه کند خود به خود بخشی از توجیه اقتصادی است .برای افزایش موفقیت اقتصادی یک مجموعه باید عواملی از قبیل شدت نیاز جامعه
.فاصله سایت تا مجموعه های مشابه ونحوه دسترسی افراد به مجموعه توجه نمود .
قابلیت اجرا از دو جنبه قابل بررسی است اول استان اجرای پروژهبا توجه به تکنولوژی بومی وشرایط جامعه .دوم سازگاری طرح و ساختار اجرایی آن بافدرت وموفقیت پروژه که هر دو درمرحله طراحی مورد توجه قرارخواهد گرفت.
چکیده :
هدف از طراحی مجموعه‌های تجاری ایجاد محیطی خوشایند برای خرید کالا؛ دریافت خدمات و ارتباط انسانها با یکدیگر است. برای رسیدن به این هدف ابتدا نگاهی  گذرا به تاریخچه تجارت و ایران و تاریخچه ایجاد مجموعه‌های تجاری و اجتماعی در ایران ومشهد داریم و سیر تکامل و ویژگیهای این مجموعه‌ها را مورد بررسی قرار میدهیم. برای شناخت بیشتر نمونه‌های مشابهی را در نقاط مختلف جهان مورد بررسی قرار داده‌ایم. مطالعه شهر مشهد برای مکاتباتی صحیح مجموعه و رسیدن به هدف ابتدایی طراحی مجموعه (ایجاد محیطی خوشایند برای خرید کالا؛ دریافت خدمات و ارتباط انسانها با یکدیگر) الزامی بوده است. به کمک تحلیلهایی که از جهات مختلف بر روی سایت انجام شده؛ نحوه قرارگیری ساختمان در سایت؛ نحوه جهت‌گیری آن؛ امتدادهای موثر بر ساختمان؛ ورودیهای آن و … استخراج شده است. از آنجایی که سعی شده که ساختمان بیشترین هماهنگی را با محیط وتلفیقی ازمعماری مدرن وسنتی داشته باشد؛ آنالیز سایت مهمترین ابزارهای طراحی را در اختیار ما گذاشته است. برنامه‌ریزی کالبدی نیز فضاهای مورد نیاز و میزان آنها را مشخص خواهد کرد. بدیهی است که در روند طراحی؛ توجه خاص به ملاحظات دید و منظر و طراحی احجام بر اساس ویژگیهای سایت برای رسیدن به بهترین دیدها و مناسبترین احجام الزامی بوده است.
مقدمه
سیری در نظریه‌های تجارت:
تجارت پدیده‌ای است فریبنده و خطرساز که وارد شدن در آن نیاز به آگاهی دارد چه در غیر آن صورت نتیجه آن شریک شدن در نارواییهای بسیار در طول تاریخ است، زیرا کمتر پدید ه‌ای به اندازۀ تجارت مورد اتهام قرار گرفته است. آیا سخن را این طور آغاز می‌کنیم که دهنها را آشوب سازیم و چرا سرآغاز کار را بر صفحه‌های درخشانی که رسالت تاریخی تجارت بر آن نگاشته‌اند قرار نمی‌دهیم. خیر این طور نیست بلکه تنها دلیل آن ـ ضمن اینکه به نقش سازنده تجارت در تسهیل زندگی انسان و انتقال ترقیات بشری اعتقاد داریم ـ آلودگی تجارت جهانی بالکه تنگی چون تجارت برده از آفریقا  و آسیا به زمین‌های راقیه استعمار ملتهای عقب‌مانده از کاروان تمدن ـ توسط پیشتاز تمدن صنعتی نظیر انگلیس و فرانسه و ایتالیا و آلمان و بلژیک و ژاپن بوده است که بعد از جنگ جهانی دوم به صورت استعمار نو بروز کرده است.
از نیمه هزاره دوم میلادی تا عصر کمال شرکت خود در عصر تجارت به انواع فضیلتها و رذیلتها در غلطیده است. آنجا که توانسته، در همان مواطن اصلی به بهره‌کشی از انسانها پرداخته‌اند. نوع دیگر تجارت که عموماً درصد رفع نیازهای مصرفی بشری بوده و به کالا محدوده می‌شده است نقش موثری در تاریخ بشر داشته و بیشتر سرافراز است تا سرافکنده، که اساسا رفع مشکل بوده و نه واضح مشکل ـ این تجارت، چای، سیلان و ادویه هندوستان را به ایران و بلاد دیگر بوده فیروزه و پارچه‌های گرانبهای ایران را زینت بخش اندام خوزستان در اقصی نقاط جهان کرده است چرا که فیروزه ایران در سرزمین دیگر یافت ناشدنی بود و پارچه‌های گرانبهای زری وترمه را ملتها خریدار نمی‌توانستند بخرند.
دلیل عمده این تجارت محدوده بودند اینکه در جائی نیاز و مصرف وجود داشته و تولید نبود و یا احیاناً اگر بود خیلی کم بود ـ و در جای دیگر بلعکس تولید بیش از بازار مصرف بود….

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه معماری مجتمع تجاری آرمان ,
:: بازدید از این مطلب : 972
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه بارگذاری ساختمان

بارگذاری ساختمان

فهرست مطالب
گفتار نخست ۴
شناخت بارها و تعاریف سامانه‌های انتقال بار و بارگذاری ۴
۱-۱) کلیات ۴
۱-۲) معرفی انواع بارها ۵
۱-۳) مبانی احتمالاتی بارگذاری سازه: ۱۱
۱-۴) تعاریف سازه‌ای ۱۷
قاب‌ها: ۲۶
شکل‌پذیری: ۲۹
سیستم مهاربندی افقی: ۲۹
گفتار دوم ۳۱
بارهای مرده (Dead load) 31
2-1) کلیات ۳۱
۲-۲) بار مرده سقف‌ها ۳۲
۲-۳) بار تیغه‌ها و جداگرها (Partition Loading) 40
2-4)‌ بار مرده پله‌ها ۴۳
گفتار سوم ۴۶
بارهای زنده (Live loads) 46
3-1) کلیات ۴۶
۳-۲) بار زنده کف‌ها: ۴۶
۳-۳) اثر بدترین آرایش سربارهای زنده ۵۳
۳-۴) بارهای وارد بر دست‌اندازها، نرده‌ها، جان‌پناه بام‌‌ها و حفاظ پارکینگ‌ها ۵۴
۳-۵) شیوه اعمال بار خودروها و وسایل نقلیه ۵۶
(بر اساس آیین‌نامه ۵۱۹ ـ در مبحث ششم گنجانده نشده است) ۵۶
۳-۶) کاهش سربارهای زنده ۵۸
۳-۷) سربارهای ضربه‌ای ۶۳
۳-۸) بارهای حین اجرای ساختمان: ۷۱
۳-۹) نمونه‌ها ۷۱
۳-۱۰) تمرین‌ها ۸۲
گفتار چهارم ۸۶
بار برف (Snow load) 86
4-1) کلیات ۸۶
۴-۲) بار برف بام‌ها ۸۷
گفتار پنجم ۹۶
بارگذاری باد (Wind load) 96
5-1) کلیات ۹۶
نمایه (۵-۱) تغییرات سرعت باد بر حسب یلندا ۹۷
۵-۲) بارهای ناشی از اثر باد ۹۷
۵-۳) فشار و نیروی موثر باد بر ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها ۱۰۱
۵-۴) ضوابط عمومی طراحی سازه برای باد ۱۱۰
۵-۵) نمونه‌ها ۱۱۱
۵-۶) مسائل مربوط به نیروی جانبی باد ۱۱۷
پیوست شماره ۱: ۱۲۱
جرم مخصوص مواد و جرم واحد مصالح و اجزای ساختمان ۱۲۱
پیوست شماره ۲ ۱۲۹
بار زنده کف انبارهای اجناس ۱۲۹
پیوست شماره ۳ ۱۳۳
روش تحلیلی دینامیکی محاسبه بار باد در ساختمان‌های خاص ۱۳۳
  گفتار نخست
شناخت بارها و تعاریف سامانه‌های انتقال بار و بارگذاری
 ۱-۱) کلیات
سازه‌های عمرانی به عنوان یک فرآورده تولیدی و صنعتی با کاربرد مشخص بوده که با توجه به نوع کاربری و استفاده موردنظر، بارهای مشخصی به آن وارد می‌شود. این سازه عمرانی اگر پل باشد، مطمئناً بارهای وارده بر آن با یک سد یا ساختمان مسکونی متفاوت خواهد بود. در پل بار اصلی وارده بر سازه آن، علاوه بر وزن پل، وزن خودروهای عبوری و همچنین بار فشار سیلاب‌ها می‌باشد، در حالی که در سدها بار اصلی، فشار آب پشت سد و خطرات ناشی از لرزش‌های زمین لرزه می‌باشند. در یک ساختمان که کاربری مسکونی دارد، نیز مقادیر بارهای اصلی با ساختمانی که کاربری درمانی یا تجاری دارد، متفاوت خواهد بود.
به عنوان یک تعریف کلی، بارگذاری تعیین حداکثر بار وارد بر یک سازه در مدت سن سودمندش با ریسک و خطر قابل پذیرش می‌باشد. بطور کلی سازه‌های موجود را به سه دسته می‌توان بخش کرد که عبارتند از:
۱٫ سازه‌های عادی و رایج، ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس و … بوده و دارای حداقل سن ۵۰ سال می‌باشد. در این نوع سازه‌ها، ریسک و خطر قابل قبول بین ۱۰-۵% است، احتمال خطا و اشتباه در بارگذاری و تعیین بار این نوع سازه‌ها تقریباً نزدیک به صفر می‌باشد، چرا که به وفور ساخته شده و بارها تا اندازه‌ زیادی شناخته می‌شوند.
۲٫ سازه‌های صنعتی نظیر ساختمان‌های کارخانه‌ها، سوله، دکل‌های انتقال برق و … بوده و دارای حداقل ۲۵ سال سن می‌باشند. در این دسته از سازه‌ها ریسک و خطر قابل قبول بین ۱-۵/۰% است و احتمال خطا در بارگذاری و تعیین بار این نوع سازه‌ها تا اندازه‌ای وجود دارد.
۳٫ سازه‌های عمرانی نظیر سدها، پل‌ها، اسکله‌ها و .. بوده و دارای حداقل سن ۲۰۰-۵۰ سال می‌باشند. در این دسته‌ از سازه‌ها ریسک قابل قبول بین ۱-۵/۰% است و با نظر به اینکه با توجه به شرایط ساختگاهی (به ویژه در سدها) نوع بارگذاری، طراحی و محاسبات متغیر بوده و به شدت تاثیرپذیر است، از ضرایب اطمینان بالایی در تعیین بارها استفاده می‌شود.
۱-۲) معرفی انواع بارها
بارهای وارده بر سازه با توجه به منبع و منشاء انتشار بارها و رفتارها و تغییرات آنها دسته‌بندی می‌شوند. به هرحال، با توجه به جمیع شرایط دسته‌بندی زیر را می‌توانیم برای بارها داشته باشیم:
۱٫ بار مرده (Dead Load):
این نوع بار به دلیل ثابت بودن مقدار آن تا انتهای سن و عمر سازه به این نام نامیده می‌شود. وزن اجزای سازه‌ای نظیر سقف، تیر و ستون‌ها، تیغه‌بندی، کف‌سازی‌ها و … به عنوان بار مرده شناخته شده‌اند و می‌توان این اجزا را با توجه به ابعاد هندسی و وزن حجمی و جزئیات اجرایی و فنی آنها با بهره‌گیری از جداول وزن مصالح که در مبحث مقررات ملی ساختمان ارائه شده است، بدست آورد.
در تعیین این بار، بویژه در سازه‌های رایج مسکونی باید دقت زیادی داشت و دلیل آن نیز سهم زیاد این نوع بار در کل بارهای وارده بر سازه می‌باشد. شیوه و روش محاسبه این نوع بار در گفتار دوم ارائه خواهد شد.
۲٫ بار زنده (Live Load ):
بار زنده یا سربار در بیشتر مواقع با توجه به نوع کاربری سازه مشخص شده و به دو گونه کلی ایستا و ضربه‌ای دسته‌بندی می‌شود. برای نمونه بار زنده در ساختمان‌های مسکونی در حالت ایستا، وزن انسان‌ها و بارهای متغیر وارده بر سازه مسکونی بوده و در حالت ضربه‌ای، وزن آسانسور یا بالابر می‌باشد. مطمئناً خوانندگان درنظر خواهند داشت که بار زنده یک پل با بار زنده یک سد متفاوت است.
۳٫ بارهای حین ساخت (As Built Load):
بارهای حین ساخت با توجه به روش اجرا و مراحل اجرایی سازه تعیین می‌شوند. در بسیاری از مواقع در ساخت و سازها‌، بارهای حین ساخت بیش از بارهای بهره‌برداری سازه بوده و ضرورت دارد که طراحی سازه برای این حالت بار و این نوع بارگذاری بررسی شود. در اجرای پل‌ها، از جراثقال‌هایی استفاده می‌شود که وزنشان بیش از وزن و بارهای حالت بهره‌برداری می‌باشد.
 در ساختمان‌های مسکونی نیز باید دال و سقف برای محل‌های دپوی مصالح (گچ، سیمان و ماسه) طراحی و کنترل شود.
۴٫ بار برف (Snow load):
بار برف مربوط به سقف‌های پوشاننده ساختمان بوده و با توجه به شرایط جغرافیایی محل ساختمان متغیر می‌باشد. مطمئناً در مناطق برف‌گیر و کوهستانی، بار برف بیشتر و در مناطق گرم و کویری بار برف بسیار کم می‌باشد. در این رابطه مبحث ششم، مقررات ملی ایران نقشه پهنه‌بندی ریزش برف را تهیه نموده است.
۵٫ بار یخ (Ice load):
در مناطق سردسیر، احتمال یخبندان آب در بعضی سازه‌های خاص می‌باشد که باید درنظر گرفته شود.
۶٫ بار باد (Wind load):
منشاء باد، تغییرات آب و هوایی می‌باشد. در بسیاری از حالت‌ها، باد همراه با آب بوده و اثرات فرسایشی آب نیز باید  درنظر گرفته شود. بار باد تحت عنوان فشار ناشی از وزش باد نیز بیان شده و مقدار فشار باد به صورت یک نمودار در سطح زمین کمتر و در ارتفاع بیشتر می‌شود. همچنین سرعت و فشار باد در مناطق شهری با ساختمان‌های بلند کمتر از فشار باد در دشت باز و یا در ارتفاع خواهد بود. فرمول‌های زیر را می‌توانیم جهت رابطه بین فشار باد و سرعت آن بنویسیم:

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه بارگذاری ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 1045
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

نقش و تاثیر هنر و فرهنگ ممالک گشوده‌شده بر شکل‌گیری معماری‌اسلامی

فهرست مطالب
مقدمه
فصل اوّل
مؤلفه‌های فرهنگی در عربستان پیش از اسلام
دستاوردهای معماری عربستان در صدر ورود اسلام
فصل دوّم
سنت‌های فرهنگی و هنری ممالک گشوده‌شده در صدر اسلام
امویان و هنر آن‌ها
سنت هنری عباسیان
سرزمین‌های غرب اسلامی
معماری امویان اسپانیا
معماری شمال افریقا و اسپانیا
معماری فاطمیان شمال افریقا و اسپانیا
فصل سوّم
خصوصیات فضای کالبدی مسجد
گنبد
مناره
محراب
مقصوره
صحن
ایوان
یک نکته
فصل چهارم
جلوه‌گری نور و ذوق ایرانی
تزئینات کاشی‌کاری
فصل پنجم
معماری غیر دینی
نظریه گشتالت در معماری اسلام
نگاهی کلی به معماری اسلامی
مقدمه
وقتی به هنر تعبیر “اسلامی” اطلاق می‌شود به اقوامی اشاره می‌کند که زیر نظر حکام مسلمان می‌زیسته‌اند و یا در فرهنگ‌ها و جوامعی زندگی می‌کرده‌اند که به شدت متأثر از ویژگی‌های خاص حیات و اندیشه اسلامی بوده‌اند.
تعبیر اسلامی بر خلاف تعبیر مسیحی نه تنها به یک دین بلکه به یک فرهنگ عمومی هم اطلاق می‌شود.
اعراب فاتح با سنت‌های اندک‌شمار و آموزه‌های محدود هنری خود در جهانی رخنه کردند که هم از لحاظ مضامین و قوالب‌ هنری و واژگان‌عمومی خاص آن بسیار پرمایه و غنی بود.
حال برای فهم و درک هنر اسلامی و اشکالی که پدید آورد و نیز طرز و شیوه آفرینش آن‌ها باید پیش از همه این نکته را روشن کرد که آیا اعراب فاتح این سرزمین‌ها سنت خاصی با خود به ارمغان آورده‌اند؟ و این سنت‌ها در مقایسه با سنت‌های موجود در تمدن‌های آن زمان درچه درجه‌ای از اهمیت قرار دارند؟ آیا دین جدید پدیدآورنده بعضی از نگره‌ها و اصولی بود که بیان هنری یافتند؟ مسلمان‌ها در سرزمین‌های گشوده‌شده کدام نهضت‌ها و حرکت‌های هنری را شکل دادند؟
فصل اوّل
بررسی هنر و معماری عربستان
پیش از ظهور اسلام وصدر اسلام
مؤلفه‌های فرهنگی در عربستان پیش از اسلام
هرچند نمی‌توان به اطلاعات مکتوب درباره عربستان پیش ا زاسلام چندان اعتماد کرد و کاوش و حفاری جدی نیز در این ناحیه به ندرت صورت گرفته‌است  و مکشوفات نیز چندان معتبر نیست، کمابیش باید پذیرفت که در ادوار نزدیک به فتوحات اسلامی عرب‌های عربستان سنت‌های بومی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.
آرمان‌های مسلط قبایل درباره زندگی و بازتاب‌های آن در عربستان چندان اعتنایی به هنرورزان نداشت و آن‌ها را در رده‌ای فرودست قرارمی‌داد. این بی‌اعتباری ضرورت نگه‌داری و انتقال آثارآن‌ها را از بین می‌برد.
البته نمونه‌های بسیار وجود دارد که نشان می‌دهد که شماری از اشکال و تعابیر وارد شده به اعتقادات دین اسلام و یا تمدن اسلامی به نوعی در عربستان پیش ا زاسلام وجود داشته ولی کاربرد آنها به لحاظ بیان معماری و هنری بسیار خام و ابتدایی بوده‌است.
مثلاً در مکه و واحه‌های دیگر عربستان درباره حرم نوعی عقیده و برداشت باستانی سامی وجود داشت؛ حرم جایی بود اغلب بزرگ که به طور طبیعی با شیوه‌ای کمابیش خام نقشه‌بندی شده‌بود و در ضمن قداست داشت و جز افرادی خاص، آن‌هم در ایامی خاص کسی به آن راه نداشت.
کلمه مسجد هم منشأ پیش اسلامی دارد. عرب‌های پیش از اسلام در مراسم نسبتاً ساده و مذهبی نمادی از اولوهیت را در خیمه‌ای قرار می‌دادند و یا معمولاً به پارچه‌ای گنبدی‌شکل می‌پیچاندند که تقریباً به نقش‌برجسته‌های پالمیری شبیه بود. محراب که بعدها جزئی از مساجد شد بخش توخالی و مجوّفی از یک بنای مذهبی یا غیرمذهبی بود.
علاوه‌براین ساکنان عربستان مرکزی در زمان محمد (ص) از دستاوردهای هنری کهن‌تر سایر اعراب اطلاع داشتند. دو فرهنگ از فرهنگ‌های نخستین اعراب که تأثیر طولانی بر آن‌ها گذاشت:
۱- لخمی‌ها که یکی از سلسله‌های مسیحی اعراب در مرکز عراق در سده پنجم و ششم میلادی بود. کاخ‌های نیمه‌افسانه‌ای آن‌ها به نام خورنق و سدید نماد رمزی از حشمت و شکوه درباری غیرقابل‌دسترس در  شبه جزیره عربستان بودند و از عجایب جهان برشمرده می‌شد.
۲- تمدن یمن در حاشیه جنوبی شبه‌جزیره که گویا زمانی زیستگاه ملکه سباء برشمرده می‌شد. یمن قرن‌ها پیش از ظهور اسلام معماری درخشانی ا زمعابد و کاخ‌ها و پیکرتراشی نسبتاً اصیل بومی را تجربه کرده‌بود؛ نقاشان عینی آن چندان تجربه داشتند که از طرف دربار ساسانی به همکاری دعوت شدند. نقطه اوج و مایه درخشندگی این تمدن نظام سازمان‌یافته و وسیع آبرسانی بود.
دستاوردهای معماری عربستان در صدر ورود اسلام
مهم‌ترین دستاورد صدراسلام در عربستان توسعه و گسترش خاص مسجد اسلامی بود. درک مسلمانان اولیه از مسجد این بوده که آن را نوعی بنای جدید می‌دانستند. (البته نه از حیث ظاهر طبیعی و فیزیکی، بلکه بیشتر به لحاظ تجمع مسلمان‌های دین جدید)
از تمامی بناهایی که در متون ذکرشده تنها یکی بر معماری مذهبی آینده تأثیر گذاشت. بنایی که دست‌کم در همان زمان هم مسجد می‌دانستند. تردیدی نیست که بعدها برای تزئین بعضی از بخش‌های مساجد و بناهای دیگر از آیات خاص قرآن استفاده شد و اشاراتی از آن، به عنوان یک منبع، در اجزای عمارت به کار رفت. این تفسیر به تأثیر مستقیم قرآن و یا پیامبر بر معماری آینده اسلام اشاره نمی‌کند، بلکه در واقع آن‌ها مبیّن پیوند بی‌همتای اسلامی بین قرآن و بناها بود.
چهارعنصر شامل ترجیح برگزاری نماز در یک مسجد، شکل‌گیری خانه محمد (ص) در مدینه به عنوان نخستین مسجد اسلامی، پرهیز از بازنمایی موجودات زنده و تثبیت قرآن در مقام ارجمندترین منبع معارف اسلامی، از مهم‌ترین عناصری بود که در شکل‌گیری هنراسلامی در دوران ده ساله هجرت تا وفات پیامبر مؤثر افتادند.
فصل دوّم
معماری اسلامی در دوران خلافت ونقش و تأثیر سنت‌های باستانی بر ظهور و پیشرفت آن سنت‌های فرهنگی و هنری ممالک گشوده‌شده در صدر اسلام تمامی سرزمین‌هایی که تحت استیلای مسلمانان درآمد (در سده اوّل) و برای مدتی دیرباز هسته مرکزی جهان اسلام را تشکیل داد به نوعی تحت‌تأثیر هنر کهن یونانی و رومی به مفهوم وسیع کلمه بود. کارل‌بکر این نکته را اینگونه بیان می‌کند: “بدون اسکندرکبیر تمدن یکپارچه و وسیع اسلامی پدید نمی‌آمد.”
مسلمانان دو ایالت ثروتمند امپراطوری بیزانس یعنی مصر و شامات را از آن خود کردند. شامات به علوّ معماری سنگی خود شهره بود و این برجستگی در صدها کلیسای باستان، استحکام مجاری‌ها و غنای موزائیک‌های کف بناها دیده‌می‌شود. به‌علاوه این سرزمین مرکز بنیادهای عظیم امپراطوری همانند عبادت‌گاه‌های ارمن اقدس بود.
در هر جا که یکی از بناهای نخستین اسلامی، طبق داستان‌های هم‌زمان یا بعدی، به طرزی باشکوه جلوه‌گر شده (البته غیر قابل اعتماد است) بیان‌کننده ارسال کارکنانی از سوی امپراطوران بیزانس برای اجرای آن است.
مسلمانان در سمت دیگر در آن سوی فرات بر امپراطوری ساسانی کاملاً استیلا یافتند و هنرمندان و سنت‌های دیرینه آن جذب امپراطوری جدید اسلامی شد. بیشترین اطلاعات ما درباره دستاوردهای امپراطوری ساسانی درمورد معماری غیرمذهبی آن‌هاست: کاخ‌های سترگ با بناهای نسبتاً‌ متوسط ولی با گچ‌بری‌های تزئینی  و پراز نقش و نگار؛ ویژگی‌های معماری مثل ایوان‌شاهانه (یک گنبدخانه مسطتیلی که از یک سمت باز بود) و تزئین گچی. هنر ساسانی در روزگار فتوحات اسلامی یکی از وسیع‌ترین هنرهای زمانه بود. ولی به‌هرحال ساسانیان هم شماری از اشکال معماری و تصویری خویش را از واژگان کهن باستان اقتباس و با تغییراتی بازآفرینی کرده‌بودند.
البته اهمیت سیاسی و هنری این دو امپراطوری عظیم نباید وجود سایر سنت‌های فرهنگی و هنری را در سایه قرار دهد. از آثار تاریخی این سنت‌ها چیزی شناخته‌شده نیست ولی از اهمیت آن‌ها نباید غافل بود، زیرا شماری از آن‌ها جامه اسلامی پوشیده‌اند و یا به گونه‌ واسطه‌ای بین اسلام و سایر فرهنگ‌های جهانی عمل کرده‌اند.
یک نمونه، جمعیت سامی‌نژاد سوریه و منطقه فرات علیاست. (هرچند مسیحی و پاره‌ای از جهان بیزانس شناخته می‌شدند.) این‌ها پیش از ورود اسلام فردیت‌بخشی هنری‌شان را شروع کرده و فرهنگ هلنی را با حرکت‌های بدعت‌گرانه عقب زده‌بودند. این‌‌ها تحت تأثیر سنت‌های شرقی بودند. هرچند اطلاعات چشم‌گیری از هنر آن‌‌ها، به‌خصوص در آستانه سده‌ةای فتوحات اسلامی، در دست نیست، اما می‌توان چند و چون و کیفیت مرکز بزرگ آن‌ها یعنی “اداسا” را از روی بناهای دورا-اروپوس،پالمیرا، هاتراوتواآبدین حدس زد. این‌ها انتقال نقش‌مایه‌ها و اشکال کهن را به درون شیوه‌های انتزاعی و اشکال تزئینی ادامه دادند و آن‌را به صورت یکی از جنبه‌ها و خصایص ویژه هنر بیزانس درآورده‌اند.
یک منطقه دیگر نیز که در حوزه هنراسلامی در سده اول هجری اهمیت ثانوی داشت و بعدها در سده‌های پسین اهمیتی درخور یافت، ارمنستان بود. این منطقه که بین دو امپراطوری ایران و بیزانس مبادله می‌شد، اقتباس از هر دو امپراطوری هنر خاص خود را شکل داد. گرجستان هم که یک منطقه کوهستانی بود در سده‌های بعد تأثیر مشابهی داشت. اما این فرهنگ‌ها، علی‌رغم اهمیت خاص و خصوصیات هنری‌شان تا حدود زیادی به دو امپراطوری ایران و بیزانس متکی بودند. دو منطقه پیرامونی هم بودند که تأثیر آن‌ها دست‌کم د رابتدا، بسیار پراکنده بود. یکی هند است که مسلمانان در سده دوم به آن دست یافتند. دومی آسیای مرکزی است که مدت‌هاگمان می‌رفت از اذناب فرهنگی جهان ساسانی است، ولی امروزه پس از کاوش‌های عینی سی‌سال گذشته معلوم شده که فرهنگ آن منحصر به خودش است و فرهنگ چینی، هندی، ساسانی و حتی عناصر غربی را با خصوصیات بومی سغدی درهم‌آمیخته و هنری پدید آورده که در خدمت بعضی ادیان (مانویت، مسیحیت، بودائیت، مزدائیت) و شماری از شاهان محلی و بازرگانان قرار گرفته‌است.
در اینجا به چین هم باید اشاره کرد که اگرچه سرزمین بسیار دوری بود، تأثیر آن به طور پراکنده احساس می‌شد.
بنابراین اعراب فاتح با سنت‌های اندک‌شمار و آموزه‌های محدود هنری خود در جهانی رخنه کردند که هم از لحاظ مضامین و قوالب‌ هنری و واژگان‌عمومی خاص آن بسیار پرمایه و غنی بود.

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله نقش و تاثیر هنر و فرهنگ ممالک گشوده‌شده بر شکل‌گیری معماری‌ اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 921
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()